Rosa wil wel eens boos zijn. Maar hoe word je boos? In “Ik ben heel boos!” trekt Rosa er samen met Robin op uit, op zoek naar iemand die Rosa boos kan en wil maken. Een bijzonder verhaal over gevoelens en over hoe je heus wel boos mag zijn. De gevoelskaarten achteraan in het boek zullen de kinderen helpen om over hun gevoelens te praten.

“Ik ben heel boos” is een prentenboek uit de nieuwe verhalenreeks van Annemie Berebrouckx over Rosa, een schattig meisje met rood haar en Robin het roodborstje, haar allerbeste vriend. Samen beleven ze avonturen en in dit boek gaan ze op zoek naar iets of iemand die Rosa kan vertellen hoe ze boos moet worden. Want Rosa weet al een hoop over verschillende emoties en de betreffende gevoelens die daarbij horen, maar boos is ze nooit. In dit verhaal worden verschillende gevoelens heel mooi en kindvriendelijk beschreven, zodat kinderen ze ook echt goed kunnen begrijpen.

De illustraties in “ik ben heel boos!” zijn echt om door een ringetje te halen. Het gehele verhaal speelt zich buiten in de natuur af en er komen allemaal verschillende dieren voorbij. De complete illustratie geeft de sfeer van de gevoelens weer. Bij verdrietig is de hele pagina een beetje somber, ook de kleuren. De illustraties stralen ook een bepaalde rust uit, ze zijn niet erg druk of vol met details. Al is er wel volop natuur aanwezig, maar dat geeft juist een hele fijne en prettige sfeer. De kleuren zijn heel sober en zacht gehouden, wat precies goed bij dit verhaal past.

De tekst heeft een aantal herhalingen, wat voor kinderen erg fijn en herkenbaar is. Het verhaal leest heel erg fijn voor. Je kunt tijdens het voorlezen ook al een aantal vragen stellen en zo samen al over de verschillende gevoelens kletsen. Het stinkdier en het scheetje van Robin waren wel een hoogtepuntje hier tijdens het voorlezen en natuurlijk moest mijn zoontje daar hard om lachen. “Ik ben heel boos” is en prentenboek met een hele mooie boodschap. Dit prentenboek is ook heel goed in te zetten in de klas, je kunt er als juf/meester heel veel kanten mee uit en er volop met kinderen over praten.

De gevoelskaarten die achter in het boek zitten zijn ook een enorme leuke en toffe toevoeging. Ook verscheen er in deze serie over Rosa en Robin het boek “rood vind ik het allermooist”. De boeken zijn een absolute aanrader voor kinderen vanaf vier jaar.

Reacties op: Prachtig prentenboek over gevoelens!

Ik ben heel boos! -