Vliegen als een vogel dat wil Kasper, maar hij heeft geen vleugels, dus... Als dat maar goed gaat! Hij mag toch dromen en het op zijn minst een paar keer proberen, misschien vindt hij wel de oplossing van de eeuw.

“Kasper gaat vliegen” is een prentenboek geschreven en geïllustreerd door Willem Ritstier. Het is een grappig en fantasierijk verhaal, zonder heftige of zware onderwerpen. Als mens vliegen op een ballon en plekken over de hele wereld bezoeken is natuurlijk niet iets dat wij echt kunnen. Wel is het natuurlijk leuk om dit verhaal voor te lezen en samen met de kinderen te kletsen over de plekken die zij graag zouden willen zien of bezoeken. Als je nu op dit moment een plek zou mogen bezoeken, waar zou jij dan heen gaan?

“Kasper gaat vliegen” is een prentenboek, maar de illustraties hebben zeker wel iets weg van striptekeningen. Het zijn wel allemaal paginagrote illustraties, niet zoals een strip een verzameling van kleine tekeningen in kaders bij elkaar. Mama probeert Kasper te overtuigen dat mensen niet kunnen vliegen, maar hier kan ze best nog weleens naast zitten. De tekst is kort en bondig en zit vol met (grappige) kinderlogica, want volgens Jasper kunnen mensen namelijk zeker wel vliegen, denk maar eens aan vliegtuigen en superman.

De schrijfstijl van Willem Ritstier is vermakelijk, fantasierijk, eenvoudig en vlot. Dit prentenboek is dan ook binnen de kortste keren uit, omdat er erg weinig tekst in staat. De tekst en de illustraties vullen elkaar heel mooi aan en versterken elkaar. Ook de illustraties zijn vrij simpel gehouden en er zijn niet extreem veel details te bekennen. Af en toe is de tekst wat groter of schuingedrukt, maar ook de vormgeving is ruim en overzichtelijk gehouden. Voordeel hiervan is dat jonge kinderen het verhaal goed kunnen begrijpen en volgen.

“Kasper gaat vliegen” is tof en fantasierijk prentenboek om voor te lezen aan jonge kinderen vanaf ongeveer drie jaar oud.

Reacties op: Mensen kunnen niet vliegen toch?

Kasper gaat vliegen - Willem Ritstier