Voor een geslaagd afspraakje moet je met z'n tweeën zijn (op z'n minst). Je spreekt een plek af, een dag en een tijd: 's middags bijvoorbeeld, om twaalf uur precies. Als de twee die het betreft op de juiste tijd op de overeengekomen plek, dag en tijd aanwezig zijn, ja, dan is er een grote kans dat het afspraakje een succes wordt! Eigenlijk heel eenvoudig allemaal. Maar soms loopt álles anders…

Wauw, wauw, wauw, dat is echt het eerste dat je denkt als je dit prachtige boek, of moet ik zeggen boek-kunstwerk in je handen hebt. Vervolgens staar je eerst vijf minuten lang naar de kaft, die je al een soort van doorkijkje geeft naar de rest van het boek. Zelfs de titel en de auteur zijn een uitgesneden kunstwerkje. Het begin is meteen al veelbelovend, maar dan sla je de eerste pagina om en denk je: hoe is het mogelijk! Het lijkt wel steeds mooier te worden. Het is echt alsof je door het boek heen loopt. Dit gaat absoluut een hele bijzondere en unieke leeservaring worden.

Laat ik meteen heel eerlijk zijn. Dit boek is niet voor kleine kinderhandjes. “Middag” is echt een boek dat gelezen moet worden met een volwassene en zelfs dan is het oppassen geblazen. Het is heel fragiel, fijntjes, kwetsbaar, breekbaar, snel omgebogen en ga zo maar door. De kleinste dingen zijn uitgesneden, dingen waarvan je denkt dat het helemaal niet uitgesneden kan worden. Zelfs bij het omslaan van de pagina’s moet je extreem voorzichtig zijn. Maar het is het voorzichtig zijn allemaal meer dan waard, zo mooi is dit boek en zo mooi is ook het verhaal.

De schrijfstijl van Rébecca Dautremer is heel liefdevol, vol gevoel, mysterieus en daarbij vormt ze de meest prachtige zinnen. Complimenten ook voor de vertaling van Edward van de Vendel. Je gaat gedurende het verhaal houden van Jacominus Gainsborough. Hij gaat op reis, maar voordat het schip vertrekt hoop hij nog iets te vragen aan degene waarmee hij afgesproken heeft. Hij spreekt om twaalf uur precies af in de haven, als zijn afspraakje nu maar op tijd is. Als lezer weet je niet op wie hij wacht of wat hij nu precies wil vragen, dat is ook echt de kracht van het verhaal. Je leeft met Jacominus mee en voelt zijn gevoelens tijdens het verhaal. Je hoopt elke pagina die je verder komt in het verhaal ontzettend dat het boek een goed einde heeft.

Je vindt in “Middag” ruim tweehonderd pagina’s papieren kunstwerken met precieze uitsnedes van alles wat je tegenkomt onderweg naar het einde van het verhaal. Het boek is niet alleen mooi vanwege de uitsneden pagina’s, maar ook omdat de illustraties prachtig zijn. De kleuren zijn heel sober en zacht gehouden, alles is heel realistisch weergegeven. Om dit boek te kunnen waarderen, moet je het echt zelf doorgekeken en gebladerd hebben, anders is het gewoon niet te bevatten. Dit boek moet je gewoon met je eigen ogen bewonderd hebben om de magie te voelen. “Middag” is een collector editie, die elke kinderboekenliefhebber wil hebben. Het boek is absoluut prijzig, dat zal ik zeker niet ontkennen, maar je krijgt er een prachtig kunstwerk voor terug.

Reacties op: Een prachig kunstwerk!

Middag - Rébecca Dautremer