Madeleine heeft alles onder controle. En met alles bedoelt ze dus ook echt ALLES. Haar hele leven, zeg maar. Dat ziet er als volgt uit: School afmaken, studeren, een baan vinden en veel geld verdienen en trouwen met haar knappe leraar Engels (Dat weet hij nog niet, maar komt in orde).

Ze is natuurlijk de perfecte kandidaat om het schoolfeest te organiseren. Maar als Madeleine hoort dat ze assistentie krijgt van de grootste chaoot van de school, de wereld en het universum, ziet ze al haar plannen in duigen vallen. Of... toch niet? Een humoristisch en confronterend verhaal over een meisje dat haar faalangst en onzekerheid maskeert met een 100% controle. Daardoor belandt ze in onverwachte situaties die ze juist probeert te vermijden. Een eigentijds en herkenbaar onderwerp.

“Not so perfect” is absoluut een heerlijk luchtig en leuk verhaal waar je doorheen vliegt. Vooral de Young Adult lezers die houden van boeken die zich afspelen op de middelbare school met de daarbij horende struggles zullen hiervan genieten. Er komen typische puberproblemen voorbij die op een hele mooie manier allemaal verweven zitten door het verhaal heen. Het is niet alleen maar drama in dit verhaal, maar het is allemaal precies mooi in balans. Het laat heel mooi zien dat je niet altijd alles alleen en perfect hoeft te doen.

Je leest het verhaal vanuit het perspectief van Madeleine. Je leest gedurende het verhaal wat Madeleine denkt en voelt en daardoor kun je je goed in haar inleven. Je hebt op sommige stukken ook echt wel een beetje met haar te doen, ze wil het zo graag allemaal perfect doen, alleen soms een beetje TE. Ondanks dat ze heel zelfstandig is, heeft ook zij af en toe gewoon een knuffel nodig. Dan is daar ook nog Oscar, een extreem lieve sloddervos die compleet het andere uiterste is van Madeleine. Ondanks dat de twee wat karakter betreft totaal niet op elkaar lijken is hun klik geweldig. Ik kon echt lachen om hun leuke gesprekjes samen.

De schrijfstijl van Linda van de Pol is heel vlot, luchtig, grappig en prettig. De 140 pagina’s die het verhaal telt heb je zo weglezen. Je vliegt als een sneltrein door de hoofdstukken heen. Je bent gewoon ontzettend benieuwd hoe alles uiteindelijk af zal lopen. De hoofdstukken zijn kort, wat erg prettig is en de vormgeving is ook heel tof gedaan. Zo begint echt hoofdstuk bijvoorbeeld met een checklist, heel toepasselijk. Ondanks dat het verhaal geen extreme heftige thema’s heeft, zit het verhaal wel goed in elkaar. Het heeft een mooie opbouw naar het einde toe. Met dit verhaal heb je absoluut een fijne leeservaring. Stiekem zou ik nog wel meer willen lezen over Madeleine!

Reacties op: Je hoeft niet altijd alles alleen en TE perfect te doen!

(Not) so perfect - Linda van de Pol