Oet en Drap willen allebei de beste holbewoner zijn. Dus maken ze steeds meer nieuwe spullen om elkaar te overtreffen. Oet heeft de grootste grot, dus is hij de beste holbewoner, vindt hij. Drap vindt van niet. Dus om te bewijzen dat hij de beste is vindt hij het vuur uit. Oet ziet het en bedenkt een stoel. En dan een bed, en een auto. Dus bouwt Drap een kasteel, en een trein enz. Al snel hebben Oet en Drap ieder een gigantische stapel! Maar dan beginnen die stapels te wiebelen…

“Oet en Drap” is een briljant prentenboek over twee holbewoners, die steeds net weer een beetje meer en een stapje beter willen zijn dan de ander. Eigenlijk best wel goed te vergelijken met de tijd van nu. De mens wil steeds meer kunnen, of net weer een stapje beter zijn, nieuwe dingen uitvinden, meer en grotere hoeveelheden spullen maken enz. Tegenwoordig is eigenlijk bijna niks meer te gek. Maar maakt dit alles uiteindelijk gelukkig? Wat zijn de belangrijke dingen in het leven? Daarnaast is die verhaal ook nog eens een razendsnelle en grappige geschiedenisles aan de hand van spullen, welke spullen waren er eerst en welke werden daarna uitgevonden enz.

De schrijfstijl Alastair Chisholm is ontzettend grappig, speels en bijpassend aan de tijd dat het prentenboek zich afspeelt. “Oet en Drap” is absoluut één van de leukste prentenboeken die ik in de kast heb staan om voor te lezen. Je kun je helemaal laten gaan en praten als een echte holbewoner. Met gekke zinnen zoals: “Jij rare holbewoner, zitten op grond”, zei Oet. “Ik nu stoel”. Een verhaal voorlezen in deze stijl met een bijpassende stoere en lage mannenstem is toch geweldig? Mijn zoontje moest er in elk geval enorm hard om lachen. Zelf kon ik soms ook bijna mijn lachen niet meer inhouden. Ondanks dat het grappig is, vind ik het ook een verhaal met een hele mooie boodschap. Je kan er mooie gesprekken over voeren met kinderen. Wat is voor hun het allerbelangrijkste? Heb je liever veel en mooie spullen of liever gezelschap van je familie en vrienden?

De illustraties van David Roberts zijn een hele grote toevoeging aan het verhaal. Ze laten het verhaal tot leven komen, waardoor uiteindelijk ook de boodschap beter te begrijpen is. De illustraties zijn vaak extreem overdreven, waardoor ze erg grappig worden. Kijk maar naar de omslag van dit prentenboek en de overdreven behaarden mannen. Toch zit er ergens ook wel een kleine waarheid in verscholen, die vooral ouders best weleens aan het denken zou kunnen zetten. Kortom, “Oet en Drap” is absoluut een aanrader voor de kinderboekenkast! Geschrikt voor kinderen vanaf ongeveer vier jaar.

Reacties op: Wat maakt uiteindelijk echt gelukkig?

Oet en Drap - Alistair Chisholm