Een broertje en zijn oudere zus komen in een nieuw land, nadat ze gered zijn van een wrak bootje op een duistere zee. Het jongetje begint al snel weer te spelen en te lachen, maar zijn zus houdt zich schuil. Op een dag brengt haar broer haar een vlinder. Misschien is er toch iets wat haar over kan halen om weer de wereld in te gaan?

“Volg de vinder” is een heftig, aangrijpend en ontroerend verhaal over twee kinderen die gevlucht zijn, een grote zus en haar broertje. Het verhaal is wel op een hele mooie, kindvriendelijke en subtiele manier verteld. Het is een verhaal dat je absoluut zal raken. Je voelt hoe zwaar het oudste meisje het heeft nadat ze gered zijn, ze heeft donkere schaduwen over zich heen. Ze heeft alles heel bewust meegemaakt, niet zoals haar kleine broertje die zich sommige dingen al niet meer goed kan herinneren. Ze heeft zich lange tijd liefdevol over haar jongere broertje ontfermd en dacht ook dat ze het uiteindelijk niet zouden redden. Toch hebben ze dit wel en daardoor krijgt hun toekomst weer een spankeltje hoop. Je hoopt tijdens het lezen dat dit meisje haar weg zal vinden en ooit weer helemaal gelukkig kan en mag zijn.

Haar broertje is jonger en probeert zijn leven weer in te kleuren. Door te spelen en de nieuwe plek te ontdekken. Je voelt ondertussen de pijn van zijn oudere zus, ze heeft het gevoel dat ze niet mag vergeten wat hun allemaal overkomen is. Dit breekt echt je (mama/papa) hart tijdens het lezen, het is hartverscheurend. De gekleurde vlinder laat zien dat ze zichzelf de tijd moet geven, het hoeft niet allemaal in één keer. Deze vlinder geeft haar daardoor het eerste kleine mini zetje om het te proberen. Natuurlijk kun je alle narigheid niet uitwissen, dit zal altijd een groot deel van hun leven zijn en het beïnvloeden. Dit is absoluut een belangrijk prentenboek, dat eigenlijk elke ouder met zijn/haar kinderen zou moeten lezen. Ook al kan je het nooit helemaal bevatten als je zoiets niet zelf meegemaakt hebt, toch geeft dit verhaal wel inzichten in welke uitwerkingen dit heeft op een kind die zoiets wel meegemaakt heeft.

“Volg de vlinder” werd geschreven door Helen Cooper, winnares van de Kate Greenaway Medal en prachtig geïllustreerd door debutante Gill Smith. De illustraties brengen de emoties die spelen tijdens het verhaal ontzettend goed en duidelijk over en aangevuld met de tekst is dit een heel mooi geheel geworden. Natuurlijk is het een prentenboek, voor jonge kinderen en daardoor is het maar een klein inkijkje in iets dat in het echt natuurlijk een veel heftiger en groter probleem is. Toch is dit prentboek belangrijk, omdat het kinderen wel bewust maakt van de impact. De voorlezer kan aan de hand van dit verhaal, zelf ervoor kiezen om nog uit te wijden of niet. Ik raad “volg de vlinder” aan iedereen aan, jong of oud, ga dit absoluut lezen!

Mooi gegeven: Per verkocht boek wordt er 1 euro gedoneerd aan Stichting Vluchteling en Vluchtelingenwerk Nederland.

Reacties op: Een belangrijk verhaal!

Volg de vlinder - Helen Cooper