Het is winter in de kleine bakkerij aan het strand en Polly is ervan overtuigd dat dit de beste kerst ooit gaat worden. Maar wanneer gaat het leven volgens plan? Want Polly's beste vriendin vertrouwt haar een gevoelig geheim toe dat het leven van Polly en Huckle drastisch kan veranderen. En dan verschijnt er plotseling een bekend gezicht uit Polly's verleden en wordt het nog ingewikkelder. Polly vindt meestal troost bij het bakken, maar ze heeft het gevoel dat het dit keer niet genoeg zal zijn. Kan Polly alles weer op het goede spoor krijgen en haar beste kerst ooit vieren met Huckle en papegaaiduiker Neil?

“Winter in de kleine bakkerij” van Jenny Colgan is het derde deel van De kleine bakkerij-serie. Eerder verschenen al “De kleine bakkerij aan het strand” en “Zomer in de kleine bakkerij”. In het begin van dit deel is er weer even een stukje herhaling van het voorgaande deel zodat je weer precies weet wat er allemaal voorafging. Het is wel het allerleukste om deze boeken in de juiste volgorde vanaf boek één te lezen, omdat je anders belangrijke dingen mist en dat zou absoluut zonde zijn.

“Winter in de kleine bakkerij” is weer geschreven vanuit het perspectief van Polly en wat is ze toch een heerlijk mens. Je leest gedurende het verhaal wat ze denkt en voelt en daardoor leef je weer volop met haar mee. Natuurlijk gaat het Polly allemaal niet voor de wind en is het leven zeker niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Toch blijf je gedurende het verhaal hopen dat alles uiteindelijk goed voor haar af zal lopen. Je gunt haar in elk geval het allerbeste. Alle personages die voorkomen in dit verhaal passen er perfect in. Ze zijn redelijk goed uitgewerkt (soms kon dit wel iets uitgebreider) en iedereen is er met een reden al konden sommige dingen wel iets meer uitgewerkt worden. Er worden in dit verhaal weer een hoop verschillende emoties opgeroepen bij de lezers, blijdschap, verdriet, boosheid, het zit er allemaal in. Een ultieme winterse feelgood roman, met alles erop en eraan.

De schrijfstijl van Jenny Colgan is ontzettend prettig, vlot, beeldend, romantisch en vermakelijk, maar er zit ook zeker weer een wat diepere laag in het verhaal. Toch weet Jenny Colgan wel alles op een bepaalde manier luchtig en mooi in balans te houden. Het verhaal leest heel gemakkelijk weg en vanaf de eerste pagina wist het mij weer helemaal mee te nemen naar het eiland Mount Polbearne. Je leeft ontzettend mee met Polly en Huckle en natuurlijk met papegaaiduiker Neil. Jammer dat dit alweer het laatste deel was uit deze serie. Gelukkig blijft Jenny Colgan met mooie boeken komen en in Januari 2021 kunnen we dus “Op goed geluk” tegemoetzien. Ik kijk er in elk geval alvast enorm naar uit!

Reacties op: Laatste deel van de kleine bakkerij-serie!

Winter in de kleine bakkerij - Jenny Colgan