Het stadje Stourton-on-the-Hill, in de groene heuvels van de Cotswolds, heeft zijn eerste kattencafé. Hier woont Molly samen met haar kittens in een waar kattenparadijs, terwijl eigenaresse Debbie de gasten haar huisgemaakte delicatessen serveert. Maar zelfs in deze idyllische omstandigheden loopt niet alles volgens plan.

Als Debbies zus met een gebroken hart aanklopt bij het café, staat Debbie erop dat ze bij hen blijft logeren, zolang ze maar wil. Maar Linda komt niet alleen. De katten zijn flink van de kaart door de komst van haar woest keffende hond, Beau. En dit is niet het enige wat tegenzit: Molly's bestaan wordt onverwacht bedreigd door een Siamese rivaal. Als een van haar kittens ook nog verdwijnt, is het maar de vraag of de aanstaande feestdagen wel zo feestelijk zullen zijn…

Een tweede boek over het kattencafé van Debbie en natuurlijk over poes Molly. Iedereen die het eerste deel gelezen had, stond volgens mij enorm te springen toen bleek dat dit tweede boek ook in het Nederlands zou gaan verschijnen. En dat is niet onterecht, want wat is “winter in het kattencafé” weer een heerlijk feelgood verhaal!

Heerlijk om ook dit verhaal weer te lezen vanuit het perspectief van de zorgzame en liefdevolle poes Molly. Samen met kater Jasper heeft ze vijf kittens. Iedere kitten heeft zo zijn/haar eigen karaktereigenschappen, wat ik allemaal erg realistisch beschreven vond. Al weet je natuurlijk nooit precies wat een dier denkt. Melissa Daley beschrijft alles op zo’n manier dat je denkt, dit zou best weleens echt kunnen zijn. Ook komen er stukken voorbij die vanuit Debbie geschreven zijn. Het is zeker ook erg fijn om haar kant van het verhaal te lezen.

Het personage van de zus (Linda) van Debbie vond ik ook wel een toevoeging aan het verhaal. Ze is erg impulsief en denkt totaal niet na over de gevolgen van haar acties. Ook beau, het hondje van Linda komt om de hoek kijken en eerlijk is eerlijk, ik heb echt wel zitten lachen om sommige situaties en gebeurtenissen rondom dit stel.

De schrijfstijl van Melissa Daley is erg prettig, vlot en luchtig maar ook zeker op bepaalde stukken grappig. Daarnaast heeft ze ook verschillende emoties door het verhaal heen verweven. Je vlieg echt door dit tweede verhaal heen en helaas is het veel te snel uit. De hoofdstukken zijn van perfect formaat wat ervoor zorgt dat het nog sneller weg leest. Je waant je gedurende het verhaal echt in het café en daarom heen. Ik zou stiekem ook wel een poes willen zoals Molly. Je sluit haar echt in je hart. Dit boek is natuurlijk extra leuk voor de kattenliefhebbers!

“Winter in het kattencafé” is het perfecte feelgood verhaal om deze winter mee op de bank te kruipen onder een warme deken met een heerlijk kop warme chocolademelk (met slagroom natuurlijk). Het boek is ook te luisteren via storytel.

Reacties op: Een heerlijk tweede verhaal over het kattencafé!!

Winter in het kattencafé - Melissa Daley