Coming-of-age in een historisch paradijs

In dit boek komt de tijdsgeest en het leven op een paradijselijk eiland prachtig tot leven door de observaties en beschrijvingen vanuit Lizzie en Kalala. Het boek wordt geschreven vanuit Lizzie, de favoriete dochter van meneer Peacock, en Kalala, een Rotsman die als knecht op het eiland komt werken. Lizzie neemt ons mee naar het verleden en leert ons hoe de droom tot stand kwam en hoe het op het eiland gaat. Kalala komt op het eiland aan en ontdekt het leven op het eiland en de rolverdeling tussen het gezin, hem, zijn broer en collega’s.

Lizzie heeft een blinde adoratie voor haar vader, de man die een geweldige visie heeft, een baken is voor het gezin en die nooit opgeeft. Na meerdere omzwervingen over de aarde, met gestarte ondernemingen die niet de droom waarmaakten die vader voor ogen had, krijgt hij de kans om als enige op een eiland te gaan wonen en daar zijn eigen paradijs te creëren. Meneer Peacock is een heerser die blind gevolgd wordt door zijn gezin. Het gezin en alle kinderen moeten op het eiland hard aan het werk om een veilig thuis te krijgen en het land te bewerken zodat ze kunnen eten en daarna goederen hebben om te verhandelen. Het schip dat hen gedropt heeft, heeft hen met desillusie achtergelaten en de verlorenheid is voelbaar, terwijl ze dagelijks uit blijven kijken naar schepen in de hoop dat ze goederen en werklui kunnen krijgen. Als er eindelijk mannen op het eiland arriveren, verdwijnt hun broer. Een van die mannen is Kalala. Hij heeft een andere achtergrond, is samen met zijn broer bekeerd en worstelt met zijn roots in combinatie met het vertrouwen in de almachtige God en zijn voorzienigheid. Lizzie is een ondernemende avonturier, die vanuit haar vader alle ruimte krijgt, maar die ook gaat leren om zelf te denken en keuzes te maken. De zoektocht naar de broer leidt tot niets en terwijl de werklui leren werken, de kinderen ineens een andere taak krijgen en iedereen het verdriet anders verwerkt ontdekken Lizzie en Kalala iets, wat alles op het eiland verschuift.

Het boek is prettig leesbaar, al ontvouwt het verhaal zich met de terugblikken eerst wat traag en is niet helder waar dit boek naar toe gaat. Het is goed opgebouwd, de ontwikkeling van personages komt goed tot zijn recht en het verloopt verrassend. Ik zou het boek typeren als een historische roman, een coming-of-age met thriller-elementen, die uiteindelijk ook op waargebeurde elementen is gebaseerd.

Lydia Syson heeft eerder geschreven binnen het YA-genre. Dit boek is haar debuut op het gebied van fictie voor volwassenen.

Meer recensies van Heleen van der Velde