Een sprankelend liefdesverhaal met een beetje extra

Janneke Elderbroek 14 november 2019

Het schrijversduo dat schuilgaat achter de naam Christina Lauren zijn beste vriendinnen Christina Hobbs en Lauren Billings. Samen hebben ze al meer dan twintig titels op hun naam staan, die stuk voor stuk New York Times-bestsellers werden.

Ik durf je niet te zeggen is hun nieuwste boek, waarin Hazel en Josh de hoofdrollen vertolken. Hazel is spontaan, extravert, sociaal en heeft geen boodschap aan wat iemand anders van haar vindt. Ze kent Josh al sinds de universiteit, waar ze een aantal gênante momenten met hem heeft beleefd. Denk daarbij aan kotsen over zijn schoenen, of een e-mail schrijven onder invloed van zware pijnstillers. Momenten die ze allebei niet zijn vergeten als ze elkaar jaren later weer tegenkomen. Josh is het tegenovergestelde van Hazel en het verbaasd hen allebei dat ze al snel niet meer zonder elkaar kunnen. Maar blijven ze alleen beste vrienden of voelen ze meer voor elkaar?

Wanneer het verhaal over Josh en Hazel begint, staat er na het lezen van de eerste paar bladzijden al een grote glimlach op je gezicht. Het hoofdpersonage vertelt de lezer hoe ze Josh heeft leren kennen, inclusief bovengenoemde gênante, maar hilarische bloopers. Een goed begin voor deze roman en het maakt je nieuwsgierig naar hoe het nu met ze zal gaan, tien jaar later.

Het perspectief in het verhaal wordt afgewisseld tussen Hazel en Josh en op die manier leren we beide personages kennen; door de ogen van de ander. We ontdekken al snel dat Hazel een enorm grappig, chaotisch personage is met een flinke dosis zelfspot, en Josh een wat serieuzere man. Hij komt net uit een relatie en daarvan nog het nodige te verwerken. Ze zijn tegenpolen, maar de chemie tussen hen spat van de bladzijden. Niet meteen in de romantische sferen; ook vriendschappelijk. Ze halen het beste in elkaar naar boven en dat heeft Christina Lauren overtuigend op papier weten te zetten.

Naast goed uitgewerkte personages staat Christina Lauren ook bekend om het schrijven van erotische scenes. Nu ligt in dit boek de nadruk op het verhaal tussen Josh en Hazel, maar er zitten wel een paar steamy scènes tussen die een goede aanvulling zijn op het verhaal.

De valkuil van het wisselende perspectief is dat het verhaal op een gegeven moment een beetje langdradig wordt. Wanneer ze op de zoveelste dubbeldate gaan terwijl er eigenlijk al langzaam wat meer speelt tussen deze twee, merk je al snel het nadeel op van de verteltechniek. De lezer weet namelijk al wat de personages denken, maar de personages weten dat van elkaar nog niet en blijven maar om elkaar heen draaien. Gelukkig duurt dat niet al te lang en weet de auteur de situatie te redden door meer diepgang in het personage van Hazel te creëren. De Hazel die zich van niets en niemand wat aantrekt, laat haar gevoelige en kwetsbare kant zien waardoor je als lezer alleen maar meer van dit personage gaat houden.

Ook speelt de vlotte schrijfstijl van Christina Lauren hier een belangrijke rol in. De hoofdstukken wisselen elkaar redelijk snel af, de dialogen lopen soepel en zijn goed afgewisseld met beschrijvende teksten. Dit zorgt er samen met de sprankelende persoonlijkheid van Hazel voor dat het een boek is om van te genieten tot aan de laatste bladzijde. Helemaal als het toch nog even spannend wordt over wat de toekomst voor Hazel en Josh in petto heeft.

Christina Lauren heeft het met deze roman weer voor elkaar gekregen om een mooi liefdesverhaal neer te zetten dat toch wat speciaals te bieden heeft. Het is niet alleen een verhaal over liefde, maar ook over vriendschap en jezelf kunnen zijn, ook al ben je nog zo verschillend van elkaar.

Meer recensies van Janneke Elderbroek