Zo'n belangrijk boek - dat moet gelezen worden

Het (niet zo) orthodoxe leven van Hoodie Rosen is de Young Adult-debuutroman van de Joodse schrijver Isaac Blum. Het boek gaat over Yehuda Rosen, die door vrienden en familie Hoodie wordt genoemd.

'Ik heb later nog wel geprobeerd aan rabbijn Moritz uit te leggen hoe ironisch het was: onze hele gemeenschap bestond alleen nog dankzij mijn afschuwelijke misdaad'

Zo begint Hoodie zijn verhaal. Hierdoor word je als lezer direct geprikkeld. Waarom heeft Hoodie het over een misdaad? Waarom houdt dit zijn gemeenschap bij elkaar? Hoodies gemeenschap is een orthodox Joodse gemeenschap die pas naar een nieuwe wijk in de stad is verhuisd. Deze wijk staat niet open voor een grote groep vaak intimiderend overkomende mensen. Daarom worden Hoodie, zijn familie en vrienden dagelijks geconfronteerd met haat, antisemitisme en pesterijen. Ondanks dit alles zijn ze vastberaden om hun gemeenschap op te bouwen, met een school, Joodse winkels en plannen voor een eigen appartementencomplex. Wanneer Hoodie tegen alle regels in vriendschap sluit met de niet-Joodse Anna-Maria, komt zijn leven en dat van de gemeenschap al snel volledig op zijn kop te staan.

Blum heeft het boek geschreven vanuit het perspectief van Hoodie, een tiener die opgroeit in een streng orthodox gezin. De schrijfstijl is vlot te noemen en barst van de sarcastische humor. De humor is dan ook de kracht van het verhaal. Hoodies humor en sarcasme helpen hem de tragische gebeurtenissen in zijn leven te doorstaan.

'Je ziet me vast al voor je. Ga je af op de zwaar overdreven vooroordelen over joden, dan zit je precies goed. Mazzeltof.'

Elk hoofdstuk heeft een titel die een korte omschrijving bevat van de inhoud van het hoofdstuk. Het enige nadeel is dat de schrijver heel veel termen uit het geloof zonder context of toelichting in het boek verwerkt. Dit maakt dat de leeservaring niet helemaal positief is, omdat je als lezer steeds naar het einde van het boek moet bladeren voor de woordenlijst met uitleg.

Hoodie, als hoofdpersoon, is goed uitgewerkt. Het is enorm eenvoudig om je in te leven in hem en zijn innerlijke conflict, waarbij hij enerzijds loyaal wil zijn aan zijn familie, geloof en gemeenschap, maar aan de andere kant worstelt met gevoelens die hij eigenlijk niet mag voelen. Ondanks zijn gevoelens en de strenge, ouderwetse regels van zijn ouders en de gemeenschap probeert Hoodie altijd zichzelf te blijven en zoekt zijn eigen weg in het geloof en de liefde. Omdat je vanuit het perspectief van Hoodie leest, krijg je wat minder goed een beeld van zijn familie en vrienden, behalve hoe beperkend ze zijn voor Hoodie. Je leert ze kennen vanuit de emoties van een personage en niet als personages op zich.

Het (niet zo) orthodoxe leven van Hoodie Rosen is een belangrijk boek in de huidige maatschappij, die meer en meer verdeeld lijkt te raken. Het laat de impact zien van haat en antisemitisme tegen een volk aan de ene kant en de druk die wordt ervaren door jongeren binnen het geloof aan de andere kant. Een boek dat vlot leest en tegelijkertijd meeslepend, verdrietig en verbijsterend is. Een aanrader voor alle scholieren, maar zeker ook voor volwassenen.

Meer recensies van Janneke van Geertruy