In 1 ruk uitgelezen

Ellen Lina – De burgerwacht
Wat heb ik hier naar uitgekeken.
Een boek met zo’n fantastisch mooi cover, mooie heldere kleuren.
Een jonge vrouw die uitkijkt over een meer, de zon die net tussen de bomen doorschijnt.
En dan de beschrijving van het verhaal was erg aanlokkelijk, het maakte me nieuwsgierig, en het leek me spannend.
Ik had nog nooit een boek van Ellen Lina gelezen.
Ik zag er erg naar uit om deze auteur te ontdekken.

Het boek begint met een proloog die het verhaal verteld van Brenna, het zusje van Kayleigh, die wordt vermoord. David, de vriend van Brenna wordt daarvoor veroordeeld.
Hoofdstuk 1 verteld het verhaal van een jongen die stapelgek op Kayleigh was.
Kayleigh, 17 jaar oud, vlucht voor haar verdriet en besluit het leger in te gaan.

Dan is het 20 jaar later.
Kayleigh woont samen met Fabian in de stad.
Na een traumatische ervaring in het leger besluit zij om uit het leger te stappen en naar haar ouderlijk huis terug te gaan.
Ze verbreekt de verhouding met Fabian en vertrekt naar huis.
Haar vader, Conor, een Ier is dolblij om haar weer te zien. Haar moeder heeft er meer moeite mee omdat Kayleigh wegging toen ze haar nodig had na het overlijden van haar andere dochter Brenna.
Haar vader fokt nu met paarden en heeft hulp van Sam, de hulpkracht die hij 23 jaar geleden liet overkomen uit Ierland.
Er gebeuren dingen als moord, overvallen, diefstallen en ontvoeringen in Berkendijk.
Ze gaat samen met Sam bij de pas opgerichte burgerwacht in Berkendijk.
Ze ziet daar heel veel oude bekenden van vroeger.
Tobias is haar ex-vriend, en de liefde laait weer op tussen hun beiden.

Een stukje wat me erg is bijgebleven is dit. Het is zo goed beschreven dat ik het compleet voor me zag.
“Het is het profiel van een mens. Een neus, een kin. Het weefsel voelt zacht en lijkt uiteen te vallen onder mijn vingers. De losgeraakte huid beweegt zich in sliertige velletjes omhoog op het ritme van het golvende water”
Het is een leuk boek maar voor mij erg voorspelbaar. Helaas had ik vanaf het begin al door wie de moorden en de overvallen op zijn geweten had.
Ook wie het op Kayleigh had gemunt kwam voor mij niet als verrassing.
Jammergenoeg kwamen er geen verrassende plotwendingen.
In het boek werden de personen van de burgerwacht allemaal als aardige lieve kerels beschreven.
Ik had het leuker gevonden als de karakters nog wat meer uitgediept en wat negatiever waren, zodat je meer het idee had van dat kan ook wel de dader zijn van een misdrijf. Niet van de moord op Kayleigh haar zusje Brenna. Want dat was al snel bekend, maar van bijvoorbeeld de auto die gestolen was met het kind er nog in.
Ook wie het op Kayleigh had gemunt kwam voor mij niet als verrassing.
Dat vond ik erg jammer. Geen verrassende wending heb ik in het boek gelezen.
Toch was het een leuk boek om te lezen. Weer eens wat anders dat een stoere vrouw uit het leger de hoofdrol speelt. Het verhaal was ook goed. Ze had er naar mijn idee wat meer verrassingen in kunnen zetten.
Er gebeurde veel zodat het beslist niet saai of langdraderig werd.
Ze schrijft wel beeldend want ik zag het zo voor me.
Door de zinsopbouw was het ook gemakkelijk om te lezen.
Het leest een beetje als een young adult. Te gemakkelijk. Ik hoefde geen moment terug te bladeren omdat ik dacht wie is dit nu ook alweer.
Al weet ik niet of sommige stukjes geschikt zijn voor erg jeugdige lezers.
Omdat ik het boek ondanks dat ik de dader wist toch fascinerend was. Je wilde weten wat er zou gebeuren en hoe het af zou lopen. Je leeft mee met de hoofdpersonen.
Ik las het dan ook bijna in een ruk uit. Daarom krijgt het van mij toch 3,5*

Meer recensies van JantsjeReadingCatMom