Sara Raasch -  Sneeuw als As

02 januari 2020
Zestien jaar geleden werd het koninkrijk Winter aangevallen door de Lente Koning Angra.
Een kleine groep Winterianen wist te vluchten samen met baby Meira en de baby van de koningin, Mather.

De vluchtelingen weten zich te verbergen voor Angra en bereiden zich voor om de Winterianen te bevrijden en hun koninkrijk te heroveren.
Wanneer er zich een gelegenheid voordoet om het magische medaillon van hun koninkrijk te bemachtigen wil Meira zichzelf graag bewijzen.

Het verhaal begint in het vluchtelingenkamp waar de overgebleven Winterianen zich voorbereiden om hun magische geleider, dat door koning Angra is gebroken en gestolen, te herwinnen.

Al snel word duidelijk dat Meira zich buitengesloten voelt en niets liever wil dan haar steentje bijdragen aan Winter.
Het was moeilijk om met haar mee te leven, ze is geen aangenaam persoon en loopt het overgrote deel van het boek te mopperen en te tieren.
Ze gedraagt zich, vooral in het begin, impulsief en humeurig.
Met verloop van tijd groeit ze echter wel als personage wat ik dan wel weer wist te waarderen.

De wereld, Primoria, is verdeeld in diverse Koninkrijken, Ritmekoninkrijken en Seizoenskoningkrijken.
Hoewel dit misschien origineel is vond ik het niet erg inventief.

Er zijn veel clichés in het verhaal waaronder de befaamde liefdes driehoek.
Ook de plotwendingen zag ik ruim van te voren aankomen.
Het lijkt of de schrijfster een checklist vervulde met alle bekende tropes in het Young Adult genre.
Het verhaal was niet overal goed uitgewerkt en de focus lag te veel op het voorspelbare plot.

Hopelijk weet deel twee; "Ijs als Vuur" de trilogie meer ten goede te brengen.

Meer recensies van