Niets is wat het lijkt

15 januari 2016
Het diner is een goed geschreven verhaal, waarbij niets is wat het lijkt. Het boek heeft me in positieve zin verrast.

De personages
De hoofdpersonen van het verhaal zijn de twee stellen, Paul en Claire en Serge en Babette. Daarnaast draait het verhaal om de zonen van beide stellen. Herman Koch heeft de personages goed gestalte weten te geven. Zo is Paul een boze man en kan hij moeilijk omgaan met Serge en zijn succes. Serge is de toekomstige minister-president van Nederland. Serge houdt van stijl en klasse, eet bijvoorbeeld graag in dure restaurants waar je als hoofdgerecht een blaadje sla en een klein stukje vlees op je bord krijgt.

Ik vond van de twee mannen Paul de meest sympathieke persoon. Een normale man met het motto "Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg." Dit blijkt al aan het begin van het boek. Paul wil het liefste naar een normaal café met normaal eten, terwijl Serge heeft gereserveerd in een veel te duur restaurant. Ik kan me sowieso het beste in de persoon Paul verplaatsen, omdat ik zelf ook de "Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg"-mentaliteit heb.

De twee vrouwen vond ik wel redelijke personages, maar niet heel bijzonder. Die hadden wat mij betreft wel wat beter uitgewerkt kunnen worden.

Het verhaal
De twee stellen gaan met elkaar uit eten om over de kinderen te praten. Die hebben wat gedaan en daar moet over gesproken worden. Het verhaal bouwt langzaam op en ik moest in het begin erg wennen aan de uitgebreide manier van vertellen. Naarmate het verhaal vorderde kwam ik er echt goed in en was ik erg benieuwd naar het verloop van het verhaal en vooral naar de afloop.

Het verhaal bevat een aantal leuke wendingen, waardoor je af en toe op het verkeerde been wordt gezet. Het is daardoor geen voorspelbaar en 13-in-een-dozijn-verhaal geworden. Toen ik eenmaal op gang was heb ik het boek dan ook in 1 ruk uitgelezen.

Conclusie
Het verhaal is op een originele manier opgebouwd en wordt nooit saai en voorspelbaar, mede doordat er een aantal verassende wendingen in het verhaal zitten. De twee mannelijke personages vond ik erg goed uitgewerkt, de vrouwelijke personages hadden wat beter uitgewerkt kunnen worden.

Het mooie aan het verhaal is dat je zelf ook gaat nadenken: Wat als mijn kind een dergelijke daad heeft begaan? Zou ik hem of haar dan ook zo beschermen of zou ik het anders aanpakken? Dit is erg goed beschreven door Herman Koch, waardoor het boek voor mij interessanter werd om te lezen. Ik was erg benieuwd hoe beide stellen met de situatie zouden omgaan en waarom er bepaalde keuzes juist wel of niet werden gemaakt.

Als je van een verhaal met een goede opbouw houdt en niet bang bent voor een uitgebreide manier van schrijven/vertellen, dan is Het diner zeker een aanrader om te lezen. Ik heb in ieder geval erg van het boek genoten.

Ik geef dit boek 4*.

Meer recensies van