De Rommelzolder

Recensie van:
De Rommelzolder
Ga niet alleen naar boven
Auteurs:
Klaartje Gras, Daniëla Hofman, Désirée van Boxtel, Edith van Beurden, Petra Bontje, Karin Hazendonk, Inge Hulsker, Daphne Liebrand, Jenny Anna Linde, Coralien Pladdet, Natasja Sanders, Hilda Spruit, Levina van Teunenbroek, Marjolein Vrijenhoek, Susan Wallenburg, Inge Spaan en Suzanne Buis
Wijze van lezen:
Hardcover boek gekregen van uitgeverij Neckar in ruil voor mijn recensie.
Uitgeverij: Neckar
Genre: kinderverhalen vanaf 8 jaar
Cover en flaptekst:
Een zwarte achtergrond met als je goed kijkt de afbeelding van een zolderraam. Op de voorgrond een kleine jongen die verbaasd kijkend uit een dekenkist of oude koffer kijkt. Mooi en nostalgisch. Als ik mijn ogen dicht deed zag ik het tafereel zo voor me. De letters van de titel in opvallend wit en rommelig wat speels verwijst naar de Rommelzolder.
De flaptekst is spannend maar ook grappig spreekt tot de verbeelding. De spannende zin: Stil nou. Straks horen ze dat we op zolder zijn. Dan nog enger: Hé wie deed het licht uit?
Echt mooi gedaan. Prikkelt de fantasie en nodigt uit het boek te gaan lezen.
Dat er van elk verkocht exemplaar een euro naar KIKA (Stichting Kinderen Kankervrij) gaat dat vind ik hartverwarmend goed.
Het verhaal:
Vind jij het ook zo SPANNEND om naar boven te gaan?
De krakende trap. Het piepen van de vloer wanneer je een stap zet. De schaduw op de muur, alsof iemand je achtervolgt … Of vind je het juist leuk om met de ROMMEL te spelen? Je te verkleden als een ontdekkingsreiziger die vreemde landen ontdekt, zonder de ZOLDER te verlaten?
DE ROMMELZOLDER is een kinderverhalenbundel voor lezers vanaf 8 jaar. 17 korte spannende verhalen met het thema Rommelzolder verteld door 17 verschillende auteurs. Met bonusverhalen van kinderboekenschrijfster Suzanne Buis én Inge Spaan.
Deze bundel is tot stand gekomen naar aanleiding van de gelijknamige kinderverhalenschrijfwedstrijd van Online Schrijfschool in samenwerking met boekenblog Thrillers & More en Uitgeverij Neckar.
Van elk verkocht exemplaar gaat 1 euro naar KiKa – Stichting Kinderen Kankervrij.
Mijn leesbeleving:
Ieder verhaal in deze bundel is een pareltje. Van reizen door de tijd of een vleugje magie. Tot een op een Stephan King lijkend verhaal waar de rillingen je over de rug lopen naar hilarische je gelooft je ogen niet verhalen. Of juist de herinneringen aan een verloren dierbare waarbij je een traan op je wangen voelt. Elk verhaal sterk in zijn of haar eigen gebrachte boodschap of moraal. Allemaal met kinderen in de hoofdrol. De schrijfstijl is zeer beeldend en de personages zijn uitstekend uitgewerkt. Als waren het levende personen. Ik voelde mij daadwerkelijk weer dat achtjarige meisje van vroeger. Waar minuten uren leken. Waarbij je naar hartenlust op zolder speelde met je speelgoed. Soms sneupen in oude spullen van je ouders of de waakvlam uitblazen van de geiser als je baldadig was.
Aan het einde van elk verhaal volgt een stukje informatie over de auteur van het verhaal. Met daarbij links naar eventueel verdere informatie over deze auteur en haar werk. Dat vind ik een echte toevoeging.
Mijn mening:
Ik geef 5 sterren.
Voor het vermogen van iedere auteur om mij weer terug te voeren naar mijn eigen kindertijd. Mij te vermaken met mooi geschreven verhalen vol spanning, magie, een scala aan emoties van blijheid, verdriet, angst, euforie, verlangen en verwachting.
De verhalen zijn goed leesbaar en qua opbouw, geloofwaardigheid, spanning, diepgang, personage uitwerking en plot uitmuntend.
Bedankt voor deze mooie verhalenbundel Uitgeverij Neckar! Fantastisch.

Meer recensies van JNKingmaPostmaBoekenpearls76