Recensie van het boek:
Grenzeloze liefde
Auteur: Kyra Rutgers
Wijze van lezen:
Paperback. Gewonnen via
Zomer & Keuning. Voor deelname aan de leesclub.
Genre: familie roman
Gebaseerd op ware gebeurtenissen
Verwachtingen voorafgaand aan het lezen:
Ik had nog nooit een boek van Kyra Rutgers gelezen. Maar wat mij aansprak in dit boek was hoe de moeder in dit verhaal haarzelf en haar kind onder zeer zware omstandigheden in veiligheid ging brengen. Ondanks de hel waarin ze plotseling terecht komt blijft ze een vrouw met haar op de tanden. Bewonderingswaardig. Mijn verwachtingen van het boek zijn zeker uitgekomen. Wat een indrukwekkend mooi boek. Dit boek doet me denken aan de boeken van Betty Mahmoody.
Het verhaal:
De Nederlandse Julia woont in Engeland, Blackpool. Ze is de vriendin van de Iraanse Moshen.  Ze zijn ouders van een zoon, Omar.
Ze zijn intens gelukkig. Totdat de familie van Moshen op visite komt. Dan verandert haar leven in een ware hel.
Een hel die ze dacht achtergelaten te hebben in Nederland, haar jeugd.
Weer moet ze vechten voor haar eigenwaarde en haar leven en dat van haar zoon.
Mijn leesbeleving:
Ik vond de opbouw ontzettend spannend. Door de proloog met die zeer beklemmende sfeer zat je gelijk in het verhaal. Ik vind de wisselingen tussen heden en verleden goed gedaan. Je leert de personages zo goed kennen. Je kunt niet meer stoppen met lezen. Het verhaal is zeer beeldend en daardoor intens. Het kruipt onder je huid, alsof je door de ogen van Julia het verhaal zelf beleeft. Ik moest na het boek uitgelezen te hebben ook echt afkicken. Zo intensief zat ik in het verhaal.
De personages: De namen waren eerst even wennen maar ze passen bij het verhaal. Julia vind ik een sterke vrouw. Zij is een tijger als het haar kind betreft en zelfs in de meest uitzichtloze situatie blijft zij hoop houden. Zij is mijn favoriete personage. Mohsen heb ik niets mee. Liefdevol en geslaagd aan de buitenkant naar de buitenwereld toe. Een man uit een sprookje. Maar dan blijkt hij een wolf in schaapskleren. En dat alles zo meedogenloos en fout. Misselijkmakend gewoon.
Als thema's vond ik de volgende:
Een liefdeloze niet empatische moeder maakt dat een kind zich nooit veilig voelt en niet gehecht raakt. Altijd een rusteloos gevoel heeft en zich nooit gezien of welkom voelt. Dit thema ging diep. Ik maakte het zelf mee. Dan twee verschillende culturen de Oosterse met de godsdienst Islam en de Europese met de Christelijke godsdienst. In het begin gaat het erg goed. Daarna verandert alles volledig. Zowel fysiek als mentaal verandert de wereld totaal voor hoofdpersonage Julia. De diverse thema’s vond ik flink pittig. Maar ik vind het zeer goed dat dit boek geschreven is. Niet alleen als waarschuwing maar ook een uit het leven gegrepen, doordrenkt met liefde voor je kind die grenzeloos is, de lef en de moed van een sterke vrouw om te vluchten voor een betere toekomst. Een rauw, keihard maar ook mooi verhaal.
Mijn verwachtingen zijn meer dan waargemaakt. Wat een adembenemend, hartverscheurend, onder je huid kruipend, rillingen over je lijf en prachtig verhaal. De spanning wordt goed opgebouwd. Omdat het zeer beeldend verteld wordt ben je net zo verbaasd en geschokt als het hoofdpersonage. Je blijft doorlezen als je eenmaal begonnen bent. Ik kijk reikhalzend uit naar het vervolg. Dit verhaal laat me niet meer los. Bedankt Kyra Rutgers.
Mijn mening:
Ik geef dit boek 5 sterren.
Ik wil in de toekomst meer boeken van Kyra Rutgers lezen. Ik ben fan.

Reacties op: Grenzeloze liefde

Grenzeloze liefde - Kyra Rutgers