Dans door het verleden

Recensie van:

Dans door het verleden

Niemand mag het weten dit is mijn geheim

Deel 1 van de Rode draad trilogie

Auteur:

Rina Stam stelt zichzelf voor:

Bron: www.verhalenvanrina.nl

Al mijn hele leven voel ik mij ‘anders’. Ik snapte als kind niet waarom volwassenen dingen zeiden die niet in overeenstemming waren met hun innerlijk. Ik voelde dit al heel jong feilloos aan. Mijn intuïtie werd naarmate ik ouder werd steeds sterker. Voor mijn gevoel verscholen mensen zich achter een masker en lieten zich zien op een manier die maatschappelijk acceptabel was. Ik paste mij zo goed mogelijk in de ‘normale wereld’ aan. Wel merkte ik dat mijn blik op de wereld anders was dan die van de meeste mensen om mij heen en steeds meer begon ik mijn gevoel te volgen.

Op 45-jarige leeftijd ging ik naar een workshop Spirituele Intuïtie. Daar ontdekte ik dat ik vrij gemakkelijk contact kan maken met de spirituele wereld om ons heen en vele puzzelstukjes vielen op hun plaats. Hierna zocht ik de verdieping op door verschillende workshops en opleidingen te volgen. Ik ging naar oefenavonden met gelijkgestemden, deed consulten en gaf mediumschap demonstratie-avonden. Door verschillende redenen liet ik dit achter me en acht jaar lang beoefende ik het mediumschap niet. Het contact met overledenen en gidsen bleef, dit is er altijd.

Ik schreef vier boeken over mijn leven en mijn ervaringen. Mijn boeken zijn ontstaan door automatisch schrift. In drie maanden schreef ik de drie delen van de Rode Draad Trilogie. Mijn gidsen hielpen mij, het enige wat ik hoefde te doen was contact te maken en mijn vingers over het toetsenbord te laten gaan. Iedere keer was ik weer versteld van wat ik had geschreven. Het was een magisch proces. Doordat, naast mijn trauma, mijn spirituele ontwikkeling op schrift kwam, werd mijn spirituele vlam weer aangewakkerd.

Het gevoel weer te gaan werken met de spirituele wereld werd steeds sterker en ik ging naar de opleiding Therapeutisch Mediumschap en Therapeutisch Trance Healing van medium Jaco Elken. Ik besloot (online) consulten te gaan geven en mijn huis en tuin in Frankrijk open te stellen voor mensen die deel willen nemen aan een spirituele/intuïtieve retraite in een kleine groep of een op een. Met dit idee ontstond Libre Retraites. Libre is het franse woord voor vrij. Vrijheid is belangrijk voor mij en op mijn mooie plekje in Frankrijk voel ik mij vrij. Dit vrije gevoel met een verdieping in spiritualiteit en contact met gelijkgestemden wil ik graag aan mijn gasten geven.

Wijze van lezen:

Recensie exemplaar gekregen van de auteur in ruil voor mijn recensie.

Uitgeverij: Flamingo Media

Genre: roman (volgens de auteur deels autobiografisch, deels ingefluisterd door mijn gidsen en aangevuld met mijn schrijvers fantasie)

Cover en flaptekst:

De cover is ongelooflijk mooi en kleurrijk. De kleuren stralen warmte uit. Een man speelt op zijn gitaar terwijl een vrouw met gesloten ogen danst. Als ik zelf mijn ogen dicht doe dan hoor ik de gitaarmuziek en het ruisen van de rok van de vrouw terwijl ze haar dansbewegingen maakt. Wie zijn deze man en vrouw en wat hebben zij met het verhaal te maken?

De flaptekst is informerend, indrukwekkend en mysterieus.

De auteurs foto en de uitleg van de auteur over dit verhaal vind ik een ware toevoeging.

Quote:

Bron: www.verhalenvanrina.nl

Mila danst. ‘Dans, Mila, dans!', klinkt het op ieder stadsplein. Al dansend kan ze haar geheim vergeten. Oma Tsera leert Mila de fijne kneepjes van de waarzeggerij, ze hebben beiden de gave waar te nemen wat er tussen hemel en aarde is. Op jonge leeftijd ontmoet Mila haar grote liefde in de stad Szeged, ze verliezen elkaar uit het oog en jarenlang denkt ze aan hem.

Mooie tekst:

Wie is de zondaar?

De mens die vooral naar een ander wijst, is dat niet de mens die niet naar zichzelf durft te kijken?

Het verhaal:

Wanneer gitaarmuziek klinkt, danst Mila de sterren van de hemel en verdwijnen haar diepste geheimen, die te heftig zijn om met iemand te delen, naar de achtergrond in haar veel bewogen leven, met een schrijnend diep verlangen naar een verdwenen liefde, helpen boven natuurlijke krachten haar te overleven. Als eindelijk het tijd keert en het leven Mila toelacht, gaat haar geluk in vlammen op. Is hier de Rode draad van Flora gesponnen?

Mijn leesbeleving:

Eerder las ik het boek Welke dat is het vandaag? Een non-fictie boek over hoe slopend de ziekte Alzheimer voor de patiënt maar ook de familie erom heen kan zijn. Indrukwekkend.

In ‘Dans door het verleden’ maakte ik kennis met het meisje Mila. Een meisje zo vol leven en met een scherpe geest, muzikaal maar ook spiritueel. Dit verhaal is continu boeiend. Heftige en gruwelijke gebeurtenissen wisselen elkaar in snel tempo af.

Door de beeldende schrijfstijl kreeg ik een gedetailleerd en helder beeld van hoe Mila de wereld zag en beleefde. Hoe ze tracht om in de meest zware omstandigheden te overleven en haar veerkracht te hervinden. Muziek die een helende invloed op Mila heeft. Die haar doen sprankelen en schitteren.

Vreselijk hoe mensen zich menen te moeten laven aan iemands lijf, hoe ze liefde forceren om genot te bewerkstelligen. Of individuen die anderen het licht in de ogen niet gunnen. Die verblind door een ziekelijke jaloezie iemands levensgeluk torpederen en ware liefde vernietigen.

Je kunt iemands buitenkant beschadigen, vernietigen en het licht in iemands ogen proberen te doven maar de ziel sterft nooit. Ik vond het dapper en ook liefdevol hoe Mila anderen hielp met haar spirituele gave. Wat een passie en diepgeworteld vertrouwen op je eigen weten en visie.

De plot is angstaanjagend en kil. Is qua gevoelens en omstandigheden voelbaar en daardoor nog indringender. De overgang naar een andere wereld is eerst verwarrend Maar later wordt alles prima weerlegt.

Ik krijg ongelooflijk veel zin om door te lezen in deel twee en drie van deze Rode Draad Trilogie.

Mijn mening:

Ik geef 5 sterren

Rina Stam heeft mij op zeer aangename wijze en met overtuiging een verhaal verteld. Ik moest eerst echt even afkicken van de impact van dit verhaal. Alle gevoelens en emoties die zich hadden vastgezet in mijn lijf en psyche.

Een verhaal zo beeldend zindert nog lang na. Een verhaal zo gevoed met spiritualiteit, liefde, passie, levensvisie en kunst. Zo voelbaar en onder de huid kruipende. Diepe buiging.

Meer recensies van JNKingmaPostmaBoekenpearls76