De Telefoonb*tch

Recensie van:

De Telefoonb*tch

Een kijkje in het leven van een doktersassistente

Lezen hoe het is om een doktersassistente te zijn? Dan zit je hier goed! Dit boek is ook heel geschikt om in de wachtkamer bij de huisarts te liggen.

Auteur: Eveline de Groen

Eveline schrijft ruim vier jaar blogs over haar werk en deelt deze op social media en haar website. Met haar verhalen lukt het haar om een grote groep doktersassistentes een stem te geven.

Wijze van lezen:

Recensie exemplaar E-book ontvangen van Uitgeverij De Linde in ruil voor mijn recensie.

Uitgeverij: De Linde

Genre: Non Fictie praktijk ervaringen van een doktersassistente

Cover en flaptekst:

Een frisgroene cover met in een getekend diep roze rondje een afbeelding van een roze gekleurde stethoscoop. Ik ben benieuwd naar dit boek.

Volgens de flaptekst een kijkje in de dagelijkse praktijk van een doktersassistente. Ik ben benieuwd.

Het verhaal:

Een kijkje in het leven van een doktersassistente. Van uitgescholden worden door patiënten, grote paniek of plotselinge stilte aan de telefoon tot ontroerende momenten: doktersassistente Eveline maakt het allemaal mee. In dit boek deelt ze opvallende gebeurtenissen, waarmee ze je een kijkje geeft in het reilen en zeilen op de huisartsenpraktijk én spoedpost.

Mijn leesbeleving:

Een kijkje achter de schermen. Wat een educatief, vermakelijk en mooi boek om te lezen. Uitmuntend woordgebruik van intens hartverscheurend tot vilein sarcasme. Een beeldende en vlotte schrijfstijl. De mens achter de stem die je bij de huisarts aan de lijn krijgt. Inzicht in hun verantwoordelijke en intensieve werk. Onder veel werkdruk met vaak mondige clientèle. Maar ook vertederende momenten. Een hart onder de riem waar dat het meeste nodig is.

Ook de eerlijke zelfreflectie van Eveline Groen heb ik ervaren als troostend. Ikzelf ben ook onzeker maar nu voel ik een lotgenoot connectie en dat voelt fijn. Ook Eveline haar persoonlijke en professionele ontwikkeling is bewonderingswaardig te noemen. Ik had al veel respect voor huisarts assistentes maar nu nog meer. De beeldende schrijfstijl zorgt ervoor dat je deelgenoot cq toeschouwer bent bij alle verhalen.

Ook de uitleg van diverse medische termen op het einde van de hoofdstukken vond ik een fijne en nuttige toevoeging. Net alsof Eveline je deelgenoot maakt van haar dagelijkse werkelijkheid.

Ik hoop dat Eveline in de toekomst meer als deze boeken gaat schrijven. Ze zijn verhelderend, begrip kwekend voor de dokters assistenten, leerzaam en ook vermakelijk, hartverscheurend en aandoenlijk.

Deze verhalen zijn goudeerlijk en nergens sensatie belust. Dat is de kracht. Ook biedt het steun voor mensen in dezelfde situatie. Of een laatste strohalm als het levenslicht dreigt te doven.

Mijn mening:

Ik geef 5 sterren.

Een duidelijke opbouw, een vlotte schrijfstijl die ook beeldend is.

Een leerzaam boek, doorspekt met humor; hilarisch en dan weer vilein.

Het gaf mij een heldere, eerlijke kijk op de dagelijkse praktijk van een doktersassistente.

Ook de persoonlijke en professionele ontwikkeling die de auteur door maakt is mooi weergegeven,

Bedankt Eveline voor dit mooie boek. Ik hoop dat alle (toekomstige) doktersassistentes jouw geduld, vakbekwaamheid, empathie en luisterend oor hebben.

Meer recensies van JNKingmaPostmaBoekenpearls76