Lezersrecensie

De Vriezels

Auteur:

Kelly van Kempen

Bron: www.overamsteluitgevers.com

(1990) studeerde Culturele Antropologie, vanwege haar nieuwsgierigheid naar alles dat 'anders' of juist 'normaal' is, en wie dat dan bepaalt. Daarna volgde ze een jaar les in proza, poëzie en toneel op de Schrijversvakschool. Bij Billy Bones schrijft ze de superspannende, magische serie De Sterrensteen.

Illustraties van:

Pete Williamson:

Bron:

www.littletiger.co.uk

Pete Williamson is een autodidact kunstenaar en illustrator. Hij is vooral bekend van de geliefde STITCH HEAD-serie en het bekroonde THE RAVEN MYSTERIES. Hij heeft meer dan 65 boeken geïllustreerd, geschreven door auteurs als Francesca Simon, Steve Cole, Matt Haig en Charles Dickens. Hij woont met zijn gezin in Kent.

Wijze van lezen:

Recensie-exemplaar ontvangen van uitgeverij Billy Bones in ruil voor mijn recensie.

Uitgeverij: Billy Bones

Genre: jeugd vanaf 8 jaar

Cover en flaptekst:

Op de cover met paarse en groene kleuren valt een meisje op. Ik had het eerst niet door totdat mijn dochter zei ‘mem, dat meisje rent achter haar oog aan!’. Dus lange tijd wilde mijn dochter het boek niet lezen. Te eng. Ook zie ik een grijze man en een jongen en vrouw met haren als takken.

De flaptekst is informerend, mysterieus maar ook grappig.

Quote:

Jij kent vast een familie De Vries. Er bestaan namelijk DUIZENDEN families De Vries. Misschien hebben ze een doodgewone hond of kat. Misschien is de vader een doodgewone kapper en de moeder een doodgewone tandarts. Zoiets. Weet ik veel. Maar een ding weet ik zeker: zij lijken in NIETS op de familie De Vries in dit boek. Dit boek gaat over de griezeligste familie De Vries die er bestaat. Ze zijn griezels met de kleinste g. Dat is goed om te weten want er bestaan ook griezels met een grote G. De G van Gruwelijk en Gevaarlijk en Ga-er-niet-naast-in-de-bus-zitten. Maar daar hoor je later meer over. Dit boek gaat ook een beetje over meneer Benali, een makelaar uit Sudderbeek. Hij vond een huis voor de familie De Vries. Met hem begint dit verhaal.

Het verhaal:

Maak kennis met de Vriezels. De griezeligste familie De Vries ooit! De familie belandt na vele verhuizingen in het rustige dorpje Sudderbeek. Dit keer wil Appel Vriezel voorkomen dat ze wéér moet verhuizen. Maar dan zal ze haar grootste angst onder ogen moeten komen: naar school gaan. Brrr! Wat als PLOP! haar glibberige oogballen uit hun kassen schieten en door het klaslokaal stuiteren? Wat Appel niet weet, is dat ze nog veel meer moed nodig zal hebben! Want niet alleen stuurt de burgemeester een spion op de familie af, er ligt ook een losgeslagen vampier op de loer...

Mijn leesbeleving:

Omdat mijn zevenjarige dochter Femke eerst zo bang was door het rollende oog van Appel stede ik voor om het boek even te laten liggen. Later hebben we het samen voorgelezen. Toen begon ze te houden van de familie De Vries. Net als ik.

De prachtige illustraties versterken de beeldende en haast filmische schrijfstijl. Het taalgebruik is grappig, vertederend, angstaanjagend of informerend. Die afwisseling maakte dat ik het boek graag voorlas. En Femke met veel genoegen luisterde en mee keek naar de illustraties.

De personages zijn gedetailleerd uitgewerkt. Je maakt daadwerkelijk kennis met hun gevoelens en karaktertrekken. Ook leer je over hun verleden en begrijp je waarom ze zo zijn geworden. Ik identificeerde me het meeste met het meisje Appel. Wat een lieverd. En wat een zwaar gemoed op zo’n jonge leeftijd. Bang om niet leuk gevonden te worden omdat ze anders is. Gelukkig is daar de lieve zoon van makelaar Benali.

Hij draagt haar op handen, geeft haar zelfvertrouwen en leert haar haar aanvankelijke angst voor haar “anders zijn” om te zetten in kracht. Zo mooi om te zien hoe hun vriendschap zich verstevigt. Genieten deed ik iedere keer weer als de voltallige familie De Vries ten tonele verscheen. Bewonderingswaardig hoe zij zich staande weten te houden te midden van de “gewone” mensen. Maar wat is tegenwoordig nog gewoon.

Excentriek zijn, anders zijn moet meer omarmd en geaccepteerd worden. Dit verhaal draagt daar aan bij. De spanning en onderliggende dreiging wordt prima opgevoerd. Je puzzelt en denkt mee. Als het kwartje ook bij mama Vriezel valt is het een prachtige zoektocht naar, gevecht en uiteindelijk geslaagde missie die ook thuis voor rust en harmonie zorgt.

De plot vond ik prachtig.

Mijn dochter wilde het boek ook mee naar school en leest het nu in de klas wanneer de kinderen mogen lezen. Iedere dag verteld ze me hoever ze is met lezen en hoe geweldig ze dit verhaal vindt.

Ook haar juf vond het een prachtig en grappig boek.

Mijn mening:

Ik geef 5 sterren.

Een prachtig geïllustreerd boek en een verhaal dat staat als een huis. De thematiek gevoelens, worstelen met je “andere” uiterlijk, zelfreflectie, je aanvankelijke zelf ingeprente vervelende zwakte met behulp van lieve vriendschap omzetten in je kracht.

Prima opbouw, gedetailleerde personage uitwerking. Fijne beeldende haast filmische schrijfstijl. Nu en dan een tikkeltje magie. Spanning die tot topniveau wordt opgevoerd. Het doel: de wereld verlossen van griezels met hoofdletter G en daar in slagen. Daardoor een positieve boost krijgen zodat de harmonie en rust terugkeert in je gezin. Waardoor settelen eindelijk lukt. Ik kijk uit naar meer avonturen van De Vriezels…eh familie De Vries!

Meer recensies van JNKingmaPostmaBoekenpearls76

Gesponsord