De woelige wereld van een worm

Recensie van:

De wondere wereld van de worm

Over een onderaardse leven vol hindernissen.

Vertaald uit het Italiaans:

Sulla vita sfortunata dei vermi. Trattato abbastanza breve di storia naturale.

Nederlandse vertaling:

Marion Everink

Auteur:

Noemi Vola

Ze is geboren in 1993 en is een Italiaanse auteur en illustrator. Sinds 2017 werkt ze in de kinderuitgeverij, werkt ze samen met Italiaanse en buitenlandse uitgeverijen en geeft ze lezingen en workshops. Sommige van haar boeken hebben belangrijke prijzen gewonnen, zoals de “Cicla Award Best International Illustrated Book”, samengesteld door China Shangai International Children’s Book Fair (2021); de nationale prijs “Nati per leggere” (2019); de selectie voor de tentoonstelling ‘Outstanding Picturebooks’ samengesteld door dPICTUS op de Frankfurter Buchmesse (2018); de Serpa International Award for Picturebooks samengesteld door Planeta Tangerina (2018). Haar illustraties zijn geselecteerd op de Bologna Children’s Book Fair in 2019 en 2022. Eigenlijk woont en werkt ze tussen Turijn en Bologna.

Illustraties:

Noemi Vola

Prachtige, ontroerende, hartverscheurende, kleurrijke en duidelijke illustraties. Mooie wirwar aan wormen op de binnenkant van de kaft alsof ze je uitnodigen mee te kruipen door het verhaal.

Wijze van lezen:

Recensie-exemplaar ontvangen van uitgeverij Parade in ruil voor mijn recensie.

Uitgeverij: Parade

Genre: kinderboek Fictie 7+

Cover en flaptekst:

Een roze cover met daarop een regenworm die over de cover kronkelt rode haartjes op zijn kop en een beetje verongelijkt kijkend. Op de achterkant en op het uiteinde een worm met een blauw petje en oom dezelfde verongelijkte blik. Waarom kijken ze zo?

De flaptekst is grappig, informerend maar gaat ook in op emoties.

Mooie tekst:

Misschien denkt het voorste stuk (van de worm) wel dat het fijn is om niets achter je aan hoeven te slepen, maar wie zal het zeggen, want we weten het niet zeker. Niets is ooit helemaal zeer als je zo bent gemaakt dat je ieder moment doormidden kunt breken. Maar hoe je het ook wendt of keert, je moet niet met wormen vissen.

Tove Jansson Zomerboek

Het verhaal:

Het boek van Noemi Vola gaat over de aardworm, ook bekend als regenworm of, gewoon, worm. Er valt veel te ontdekken aan het gedrag, de eetgewoontes, het onderaardse leven en de verschillende tinten roze die dit glibberige beestje kan aannemen. Toch lijkt niemand – met uitzondering van Charles Darwin – zich ooit voor de worm te hebben geïnteresseerd. Veel aspecten van zijn wereld blijven daarom onbekend voor de wetenschap: hoe ontsnapte hij aan de natuurlijke selectie? Waar dient zijn staart voor? En waarom blijft hij volharden in het graven van eindeloze tunnels in de aarde?

Het verhaal volgt één worm in het bijzonder tijdens een tragisch verlies van zijn betere helft (ook bekend als de staart van de worm). En wordt zo een metafoor voor iedereen die lief heeft en pijn lijdt of gemis voelt.

Mijn leesbeleving:

Samen met mijn zevenjarige dochter las en bekeek ik dit boek. Eerst wordt de regenworm in diverse variaties en met leuke weetjes aan de lezer voorgesteld.

Hierbij kun je denken aan lichaamsbouw, kleur en lengte, hoe regenwormen er in de hele wereld uitzien. Dit onderdeel leent zich fantastisch om je kind uit te dagen te vertellen wat hij of zij ziet net als met de beroemde regenwormen, de leefomgeving, van wie de regenworm familie is, wat ze de hele dag doen of niet doen, wat ze eten etc.

In de daarop volgende hoofdstukken volgen we twee regenwormen in hun dagelijks leven. Dus hoe ze denken, voelen compleet met een scala aan emoties die je vertederen, diep raken, doen lachen of misschien doen irriteren. Ook hier doen de illustraties veel met je manier van lezen en beleven. In positieve zin.

Mijn dochter en ik bouwden echt een band met hen op. Beide vinden we dit een interessant boek. Toch zijn we ook wel geschrokken van wat de bliksem voor leed kan aanrichten.

De illustraties zijn oogstrelend mooi en zorgden voor een glimlach op onze gezichten. Ieder hoofdstuk wordt op duidelijke wijze uitgelegd wat je kunt verwachten. De inhoudsopgave is overzichtelijk. Je kunt het boek van begin tot einde lezen maar je kunt er ook eindeloos doorheen bladeren en zo genieten van de illustraties en de verhalen.

Noemi Vola is er uitstekend in geslaagd om ons te verbazen, te vertederen, te informeren, nieuwe weetjes over de regenworm te leren, doen inzien dat ieder dier, hoe nietig ook, van ongelooflijke waarde is voor onze natuur en onze kringloop. We moeten zuinig zijn op onze aarde en dat begint al dichtbij huis.

Dus zie je een regenworm op de weg liggen leg m in de modder of een andere veilige plek.

Mijn mening:

Ik geef 5 sterren.

Prima opbouw en informatieve, leerzame, grappige, ontroerende informatie over de wereld van de regenworm.

Nog intenser door de oogstrelende illustraties die volwassene en kind aanspreken.

Meer recensies van JNKingmaPostmaBoekenpearls76