Lezersrecensie

Het Bromvliegeffect Junior editie

Recensie van:

Het bromvliegeffect

Junior editie

Kleine dingen die stiekem bepalen wat jij doet.

Auteurs:

Eva van den Broek is gepromoveerd gedragseconoom en oprichter van Behavioural Insights Nederland. Ze zet gedragskennis in voor beter beleid en geeft regelmatig publiekslezingen.

Tim den Heijer is creatief strateeg, copywriter en oprichter van B.R.A.I.N. Creatives. Hij werkte 20 jaar in de reclamewereld voor de bekendste merken ter wereld, zoals Heineken en IKEA.

Illustraties:

Bron: www.wgkunst.nl

Familie de Kort

De familie De Kort bestaat uit vader Hein de Kort, o.a. bekend van zijn dagelijkse cartoons in Het Parool, moeder/beeldend kunstenaar Marijke van Oostrum en hun dochters Sophie de Kort (disciplines fotografie en tekenen) en Stella de Kort (kunstenaar/tekenaar/ illustrator.

Wijze van lezen:

Recensie-exemplaar ontvangen van uitgeverij Van Goor in ruil voor mijn recensie.

Uitgeverij: Van Goor

Genre: jeugdboek. Geschikt om zelf te lezen vanaf 8 jaar.

Cover en flaptekst:

Een rood geblokte rand om het boek heen. Een rode achtergrond. Een grote uitgevallen bromvlieg op de voorkant. Met een vliegenmepper in een van zijn pootjes. Een mug op de vliegenmepper die net gemept is door de grote mug roept auw.

Wat heeft de afbeelding met het boek te maken? Dit maakt mij nieuwsgierig naar de inhoud.

Een leerzame flaptekst. Met een herkenbare illustratie van Hein Kort op de achterkant.

Quote:

Pagina 81

Cringe

Door zelfoverschatting doen mensen domme en gênante dingen. Het ergste voorbeeld is een bankovervaller in Amerika. Ken je dat trucje om ‘onzichtbaar’ te schrijven door citroensap te gebruiken? Dat kun je pas lezen als het papiertje warm wordt. Onze dief dacht dat ook zijn gezicht onzichtbaar werd als hij daar citroensap op smeerde. Die werd dus héél snel na zijn bankoverval gearresteerd. Dom!

Mooie tekst:

Het verhaal:

Junior-editie van het succesvolle Het bromvliegeffect

Wist je dat de afbeelding van één piepklein vliegje jaarlijks duizenden euro’s aan schoonmaakkosten kan schelen? Als iets schijnbaar kleins ongemerkt grote invloed heeft op ons gedrag heet dat het bromvliegeffect. En dat effect zie je de hele dag door overal om ons heen – maar alleen als je weet waar je op moet letten!

Je wordt ouder en mag steeds meer zelf beslissen. Maar kies je écht zelf of word je stiekem gestuurd in deze wereld vol apps, influencers en reclame? In Het bromvliegeffect junior leren gedragswetenschapper Eva van den Broek en reclamestrateeg Tim den Heijer kinderen om het bromvliegeffect te herkennen, de negatieve invloed ervan te vermijden en het op een goede manier zelf te gebruiken. Op school, in de winkel, op straat, online én thuis.

In Het bromvliegeffect junior leer je aan de hand van de zeven bromvliegen hoe piepkleine dingen de hele dag bepalen wat jij doet – en hoe jij kunt bepalen wat jouw ouders doen! Met hilarische illustraties en cartoons van familie De Kort.

Mijn leesbeleving:

Nog niet eerder had ik gehoord van het bromvliegeffect. In dat boek wordt dit op een humoristische, educatieve en intensieve manier uitgelegd. Aan de hand van opmerkingen van ‘mascotte’ Bram, herkenbare en grappige illustraties van familie de Kort, quizjes en oefeningen die je kunt doen, gedrags inzichten en informatieve nuttige informatie bij de vliegenmepper.

Fascinerend hoe dit bromvliegeffect zo’n invloed heeft op het dagelijks leven. Je merkt dat de auteurs weten waar ze over praten en dat bevordert de leesbaarheid van de tekst. De illustraties maken de tekst nog sterker en levendiger. De illustraties zijn niet per definitie mooi maar ze stralen kracht uit doordat ze herkenbaar zijn. De hand van de makers is duidelijk. Dat vind ik knap.

Als je het boek uit hebt dan heb je veel bij geleerd. Ik wil ook zeker het boek voor volwassenen lezen.

Mijn zevenjarige dochter heeft dit boek heel graag gelezen en bekeken. Ze heeft er tevens veel van geleerd. Ook genoot ze van de combinatie tekst en illustraties. Met recht een graphic novel. Puur educatief vermaak.

Mijn mening:

Ik geef 4 sterren.

Prima opbouw. Duidelijke uitleg op kinderniveau. Nuttige en leerzame tips. De beeldende schrijfstijl wordt prima ondersteund door de illustraties. Mooi binnenwerk en duidelijke inhoudspagina.

Fascinerend hoe ‘het bromvliegeffect’ zo’n invloed uitoefent op het dagelijks leven. De nuttige tips helpen je echt verder. Geschikt bevonden voor kinderen. Mijn dochter van zeven las en bekeek het boek heel graag.

Meer recensies van JNKingmaPostmaBoekenpearls76

Gesponsord