Voetsporen

Johanne Wiegers,

Jozien Wijnakker en

Henriëtte van ‘t Wout

Wijze van lezen:

Recensie-exemplaar ontvangen voor deelname aan de blogtour van Esther van der Ham van uitgeverij Droomvallei in ruil voor mijn recensie en deelname.

Uitgeverij: Droomvallei

Genre: verhalenbundel

Cover en flaptekst:

Een zomers plaatje: Een vrouw met lange haren op de rug gezien in een mooie witte jurk met blauwe stippen die over een goudgeel zandstrand onder een blauwe lucht door de branding rent opbloeiende voeten. Ik krijger gelijk een zomers gevoel van.

Quote:

Blz. 140 Het geheim van de boswachter Esther van der Ham

Een zachte bries streelt door de bomen en de dorpsbewoners voelen een onverklaarbare kalmte over zich neerdalen. De lucht is doordrongen van een mysterieuze stilte. De kleuren om hen heen lijken helderder te worden, terwijl de geluiden van het dorp langzaam wegsterven. Uit de nevelige mist van het vuur verschijnen de heidegeesten: schimmige gestalten, met lange gewaden die wapperen in de wind. Hun ogen gloeien op met een groenblauw licht.

Mooie teksten:

The river is flowing,

Flowing and growing,

The river is flowing

Back to the sea.

Mother Earth carry me

A child I will always be,

Mother Earth carry me

Back to the sea.

(Line Halstad)

Van alles is een weinig gebleven.

Van mijn angst. Van je walging.

Van de stotterende kreten. Van de roos

is een weinig gebleven.

Maar van alles blijft een weinig.

Van de gebombardeerde brug,

van twee sprietjes gras,

van het pakje

zonder sigaretten, is een weinig gebleven.

C. Drummond de Andrade, in Residu’

Het verhaal:

Deze achttien verhalen zijn tijdens een verblijf op Texel door achttien auteurs geschreven. Achttien korte verhalen die zich afspelen op een van de Waddeneilanden. Het levert een verrassende mix aan verhalen op vol spanning, ontroering en romantiek.

Va elk verkocht exemplaar doneren de auteurs één euro aan de IVN Texel. Ze gaan de donaties gebruiken voor het opzetten van activiteiten voor kinderen (en hun ouders) op het gebied van natuurbehoud door natuurlijk samen te leren kijken.

De schrijfwerk met als resultaat deze verhalenbundel is een initiatief van Marelle Boersma.

Mijn leesbeleving:

Alle achttien verhalen hebben mij op diverse manieren verrast, vermaakt en ook ontroert. Sommige verhalen bevatten een wijze les waar andere gingen over het hervinden van wie je werkelijk bent.

De verhalen vind ik allemaal kort en krachtig. In korte tijd wordt je middels een beeldende schrijfstijl het verhaal mee ingenomen. Je leert de personages kennen en je wordt onderdeel van hun wereld.

Ook metaforische haast filosofische zinnen vinden hun plek in deze verhalenbundel. Maatschappelijke thema’s als illegale ontbossing en het boren naar gas komen aan bod. De romantiek laait vaak op, ergernissen in het dagelijks leven worden ontvlucht om op de paradijselijke vakantie plek toch ook terug te komen.

Mysterie en spanning grijpen elkaar vast. Levens worden uitgekristalliseerd en beoordeeld. Spiritualiteit en volksverhalen vi den hun lezerspubliek.

Ik heb genoten. De inhoudsopgave vind ik fijn en duidelijk. Onder elk hoofdstuk informatie over de auteur vind ik een waardevolle toevoeging.

In de toekomst lees ik graag meer verhalen van al deze auteurs. Ze hebben mij aangenaam verrast.

Mijn mening:

Ik geef 5 sterren.

Zeer beeldende en rijke verhalen waar veelal naar voren komt wees zuinig op Moeder Aarde. Koester haar niet alleen voor jezelf maar ook voor de toekomst. Liefde voor een kind, een partner, een mooie plek.

Onbetrouwbare en giftige mensen komen voor. Afgewisseld met mensen die hun eigen ik trachten terug te vinden in de haast van hun drukke leven. Onthaasten op een eiland.

Bedankt voor de nieuwe inzichten, leerzame momenten en de mooie verhalen.

Esther van der Ham bedankt dat ik mee mocht doen aan de blogtour.

Meer recensies van JNKingmaPostmaBoekenpearls76