Slow burner

Jokie 18 februari 2024
3,5*
Deze 'spionagethriller' is de eerste in een reeks, en heeft door de gelijknamige film veel aandacht gekregen. Is dat terecht? Wel en niet. Het is een zgn. slow burner, er zijn veel inleidende beschietingen (nou, niet letterlijk) en alles wordt gedetailleerd beschreven. Het draait in dit boek om Aubrey Argylle, die als 'jongeman met een geschiedenis' gerecruteerd wordt door de CIA om deel uit te maken van een Special Operations groep. En om zijn baas, Frances Coffey. Een vrouw van middelbare leeftijd die, veel meer dan Argylle, een personage van vlees en bloed is en wat mij betreft dit verhaal draagt.
Verder is er een foute rijke Rus die de macht wil grijpen in Rusland. Om dat mogelijk te maken wil hij een oude schat teruggeven aan de Russische bevolking en om dat te verhinderen moet de Special Operations deze schat eerder vinden dan de Rus. Klein probleem: er is een verrader in hun midden.
Wat in de tweede helft van het boek volgt zijn James Bond achtige akties, allemaal net een tikkeltje te onrealistisch maar toch waren er ook momenten dat ik op het puntje van mijn stoel zat. Samengevat is dit geen meesterthriller maar wel één waarmee ik me prima vermaakt heb.

Meer recensies van Jokie