Vreemd

JonSnow 05 februari 2020
Ik hou van een goed verhaal, fantasie en magie. Het Nachtcircus zou dan echt iets voor mij kunnen zijn. Dat dacht ik, maar het viel een beetje tegen.

Het begint al met de Nederlandse vertaling. Na ongeveer 100 pagina's ergerde ik mij aan het ietwat kinderlijke, weinig sprankelende geschrijf. Door een toeval stond ook de Engelse versie op mijn e-reader. Dat was al een stuk beter. Nog steeds vond ik de taal en de clichématige beschrijvingen saai, maar het was in ieder geval een vloeiend verhaal. Iedereen die een beetje Engels beheerst raad ik daarom aan de Engelse versie te lezen.

Dan het verhaal zelf. Tsja, wat zal ik daar eens over zeggen. Het speelt zich af aan het einde van de 19e eeuw, rond de eeuwwisseling. Centraal staat de 'strijd' tussen twee jeugdige illusionisten, in een Magisch Circus dat alleen geopend is in de nacht. Een aardig uitgangspunt, maar daar is wat mij betreft ook alles mee gezegd. De personages worden nergens uitgediept, achtergronden krijg je niet te weten. Ontwikkeling bij de karakters is dan ook niet te bespeuren waardoor het verhaal oppervlakkig blijft. De bordkartonnen hoofdpersonen zijn allemaal te gladjes en te perfect.

De 'strijd' stelt niet zoveel voor, spannend wil het verhaal dan ook geen moment worden. Het is wel beeldend geschreven, maar in vreselijk clichématige taal waardoor het allemaal wat gekunsteld aandoet. Er zit niet echt leven in en doet denken aan een eindopdracht van iemand die een cursus 'creative writing' heeft gevolgd.

Verder begrijp ik de voortdurende sprongen in de tijd niet. Mijns inziens voegen die niets toe aan het verhaal, en wordt het daardoor ongeloofwaardiger. Ook al is het fantasy, je wil als lezer toch geloven in een verhaal en dat heb ik geen moment gedaan. De hoofdpersonen beschikken bijvoorbeeld over bovennatuurlijke gaven, maar nergens wordt verklaard hoe zij daaraan komen. Ze lijken letterlijk uit de lucht komen vallen.

Dit boek was een bestseller en ik begrijp eigenlijk niet waarom. Dat heb ik vaker met bestsellers (zoals het Meisje in de Trein). Dat een boek goed in de markt wordt gezet, wil niet zeggen dat het die verkoopcijfers ook verdient. Maar het is zoals 1 van de personages in het Nachtcircus ook zegt: mensen zien wat zij willen zien. Ze kijken niet verder dan hun neus lang is.

Niet alles aan dit boek vind ik overigens negatief. Ik heb het uitgelezen en ondanks de gebreken is het wel een sympathiek verhaal. Oppervlakkig maar sympathiek. Vooral geschikt voor de jeugdige lezers denk ik.

Omdat 2.5 sterren niet kunnen worden gegeven en ik 3 teveel vind, worden het er 2.

Meer recensies van JonSnow