Geen sensatiepulp

JonSnow 07 juni 2020
De enige lezersrecensie van dit boek was niet heel erg uitgebreid, dus ik ga er ook een paar regels aan wijden.

Wraak is het vervolg op Mocro Maffia en de titel slaat op één van de hoofdpersonen: Omar L., die volgens de rechtbank wraak nam voor de dood van zijn broer in de Amsterdamse Staatsliedenbuurt in 2012. Dat deed hij door het aansturen van verschillende liquidaties. In 2019 kreeg hij levenslang. Zelf heeft hij overigens altijd ontkend er iets mee te maken te hebben.

De andere hoofdpersoon is Mitchell Jansen, een straatschoffie uit een volksbuurt in Amsterdam-Oost. Langzaam zinkt hij steeds dieper weg in het moeras van de zware criminaliteit, en uiteindelijk wordt hij onder nooit opgehelderde omstandigheden vermoord in de Colombiaanse drugsstad Medellin.

Net als Mocro Maffia had ik Wraak in een paar uurtjes uit. Voor een groot deel is het een reconstructie van liquidaties door middel van gekraakte PGP-berichten. Voor wie het misdaadnieuws regelmatig volgt, zal het niet allemaal nieuw zijn. 'Who lives by the gun, dies by the gun' is een gezegde, maar dat gegeven lijkt jonge criminelen niet te weerhouden. Ook lange gevangenisstraffen doen dat niet. De lokroep van snel geld is altijd sterker dan het gezonde verstand en het geweten. Tsja.

Wraak is vlot geschreven. Niet sensatiebelust maar gewoon op een journalistieke manier neergepend. Geen hoogvlieger maar zeker interessant. 3 sterretjes.

Meer recensies van JonSnow