Be Cool

27 juni 2020
Dit wordt geacht een recensie te zijn van het boek 'The hot kid', maar in feite is het een eerbetoon aan de thrillers van de in 2013 overleden Amerikaanse schrijver Elmore Leonard.

Naast mijn toetsenbord liggen vijf boeken van hem – en er staan er meer in de boekenkast. De titels van vier van die vijf die hier liggen zijn, naast The hot kid: 'Be Cool', 'Maximum Bob' en 'Rum Punch'. Die titels zeggen eigenlijk al wat ik hier wil vertellen. 'Be Cool', 'Maximum Bob' – wat een titels! En ze zeggen alles wat je maar over de schrijfstijl van Elmore Leonard zou willen weten. Een zinnetje uit een oude hit van Golden Earring komt bij me op: ‘When the bullit hits the bone’. Dat is hoe Elmore Leonard spannende thrillers schrijft. Van Chili Palmer uit Be Cool - 'mobster turned Hollywood producer' - tot rechter Bob Gibbs uit 'Maximum Bob': hope you learn to love them.

Het vijfde boek dat hier ligt heet 'Elmore Leonards 10 rules of writing' en ik kan het iedereen die om wat voor reden dan ook wel eens iets schrijft aanbevelen. Het is een klein boekje, maar het ligt altijd binnen handbereik als ik schrijf. Niet omdat ik het voortdurend raadpleeg, maar als een soort geweten dat zo nu en dan tegen me zegt: ‘Geen bullshit, Coenegracht.’ Een van Elmore’s adviezen: ‘Don’t let grammar get in the way of a good sentence.’

Tot slot: in 1997 verfilmde Quentin Tarentino Leonards boek Rum Punch onder de titel 'Jackie Brown'. Als je die film nog niet gezien hebt, ben je benijden.

Meer recensies van