De kant die je niet wist van bomen

30 september 2020
Dit boek was het de foto op de voorzijde die me als een magneet aantrok.
Geen idee wat de inhoud me zou brengen. Ik verwachtte een boek met spirituele verhalen over bomen en met de betekenis ervan.
Het betreft een indrukwekkende verzameling van informatie over de plaats waar bomen groeien en waarom. Over de magnetisch polen van de aarde, en wat die voor invloed hebben op de groeiplaatsen, niets zweverigs aan.
Door de jarenlange bestudering van geografie, bodem- en vegetatiekunde, hydrologie, landbouw en archeologie door Maja Kooistra, levert dit een boek op met zoveel informatie, waar ik nog niets van af wist.
Ze beschrijft krachtplaatsen, daar waar kerken gebouwd zijn, de bijbehorende bron en boom. Er worden verbanden gelegd met de zonnestanden jaarfeesten.
Het eerste deel geeft achtergrondinformatie en uitleg, het tweede deel beschrijft de ontwikkeling van de laatste 10.000 jaar van Noordwest-Europa. De hoofdstukken zijn overzichtelijk opgebouwd waarin klimaat, landschap en levenswijze van die periode wordt beschreven. Dan volgen er beschrijvingen van krachtplaatsen en worden specifieke bomen besproken met prachtige foto’s.
Het is veel informatie die niet zomaar even wegleest, maar de informatie die je krijgt is zo interessant. Zo weet je aan het einde van het boek eindelijk waarom een bos zo ontspannend werkt, sommige bomen een bolle kroon hebben en andere een rechte.
Door dit boek besef je echt hoe waardevol de natuur is, dat de mensen dat vroeger allang wisten en dat het hoog tijd is dat wij ons dat weer gaan beseffen.

Meer recensies van