Topboek

Kristie Raaijmakers 25 januari 2023 Auteur
Het was lang geleden dat ik een thriller las (een jaar om precies te zijn, tegenwoordig lees ik vooral romance en feelgood), maar de leuke instagramposts, video's en podcasts van Saeed hadden mijn interesse gewekt. En dit boek stelde zeker niet teleur.

Rehza Kahn is een mooi personage. Geen typische held, maar een doodnormale man met gebreken en een heftig verleden. Dat heb je al snel in de gaten, maar om te ontdekken wat er precies gebeurd is in het leven van deze privédetective moet je verder lezen. En dat wil je, met alle vraagtekens die langzaam gezet worden en de kleine beetjes informatie die langzaamaan onthuld worden. Het boek geeft een mooie, pure inkijk in het hoofd van een alcoholverslaafde, iets wat ik heel interessant vond om te lezen.

De verhaallijn is sterk, je wordt in spanning gehouden en wilt continu blijven lezen om te weten welke informatie Kahn gaat ontdekken en hoe het met hem als persoon verder gaat. Vooral de stukken met Liv vond ik ook erg mooi (ik blijf toch een romance-liefhebber, haha!). Ze zijn met veel gevoel geschreven, de liefde spat van de pagina's, al is de situatie allesbehalve dagelijks. Ook het bezoek aan zijn dementerende moeder is schrijnend, met zulke treffende observaties. En dan natuurlijk de hele situatie met Tess, Stef en de jongeren uit De Kloof.

De schrijfstijl is prettig en beeldend. Je ziet het zo voor je. Het boek heeft wel wat Vlaamse zinnen en woorden, maar dat heeft mij niet gestoord.

Wat ik vooral heel mooi vind aan dit boek is dat de kleinste details later in het verhaal weer terugkomen en een doel blijken te hebben. Daar houd ik altijd van. Geen draadje blijft bungelen, alles wordt op het einde aan elkaar geknoopt. Behalve dan de grote cliffhanger, daarvoor moet je door naar het tweede deel. En dit boek heeft me heel nieuwsgierig gemaakt naar Ontketend dus die ga ik binnenkort zeker lezen.

Ontspoord is een boek met veel spanning, humor, veel gevoel, actie en het roept heel veel vragen op die langzaamaan beantwoord worden. Kortom: een topboek.

Meer recensies van Kristie Raaijmakers