Inspirerend, liefdevol en openhartig

04 september 2020

Nanne van der Leer is oprichter van Lief Leven. Ze begon met het delen van gedichtjes op Instagram en dat resulteerde uiteindelijk in enorm platform met on- en offline coachingsprogramma's, een webshop en een fysieke winkel in Haarlem. Ze zet zich als sociaal ondernemer en ervaringsdeskundige in voor persoonlijke groei. In november 2019 verzamelde ze meer dan 200 van haar gedichten in de dichtbundel Lief leven. En ondanks dat ze ooit heeft gezworen geen boek uit te brengen over geluk, kwam in juli 2020 toch Licht leven uit, waarin ze haar persoonlijke verhaal deelt en anderen motiveert om meer licht en liefde in hun leven binnen te laten door middel van een zeven stappenplan.

'Dit boek gaat niet over je elke dag gelukkig voelen, het gaat over geluk vinden ook in de donkere kant van ons bestaan, omdat dit de plek is waar we onze groei en transformatie kunnen vinden. Het gaat erover dat je de pijn en het verdriet er laat zijn en niet wegdrukt. Energie moet juist stromen!'

Het boek is helder opgebouwd uit zeven hoofdstukken waarin telkens een van de stappen aan bod komt. De stappen zijn ingedeeld in een logische volgorde en geïnspireerd op de piramide van Maslow en het chakrasysteem. Het is te merken dat de auteur veel over het onderwerp heeft gelezen, ze deelt dan ook de kennis en wijsheden van vele anderen zoals Sigmund Freud, Eckhart Tolle, Albert Einstein, Louise Hay en Nelson Mandela. Om de stappen naar een licht leven te verduidelijken, gebruikt Van der Leer voorbeelden uit haar eigen levensverhaal, dat mooi in de stappen verweven is. Ook zijn er een aantal gedichtjes van Lief Leven ingevoegd en zijn er simpele afbeeldingen gebruikt om een en ander te illustreren. Ieder hoofdstuk bevat daarnaast een aantal simpel uit te voeren oefeningen om de lezer actief met de stappen bezig te laten zijn.

Het taalgebruik is, net zoals bij de gedichten, simpel en treffend. Het verhaal is herkenbaar en de toon is liefdevol en openhartig. De auteur deelt haar levenslessen en bijbehorende oefeningen, maar is daarbij zeker niet dwingend of belerend. De bewoordingen die worden gebruikt, kunnen soms wat zweverig zijn of op die manier overkomen, maar daar is Van der Leer zich van bewust en ze weet de kern van de boodschap toch op nuchtere wijze duidelijk te maken. Het boek is daardoor interessant voor zowel degenen die veel over persoonlijke groei en geluk hebben gelezen en geleerd als degenen die daar (nog) niet mee bezig zijn. Het brengt informatie over verschillende onderwerpen op fijne, heldere en praktische wijze samen.

Licht leven is een inspirerend betoog om meer liefde en licht in de wereld te brengen, beginnend bij onszelf. De mix van informatie, persoonlijke ervaringen en oefeningen maken dat het toegankelijk is en prettig leest.

Meer recensies van