Laura Hebban Recensent

Sally Rooney debuteerde in 2017 met de roman Gesprekken met vrienden, dat door The Guardian als een van de belangrijkste debuten van dat jaar werd uitgeroepen. Ook haar tweede boek Normale mensen is goed ontvangen en is genomineerd voor diverse literatuurprijzen, waaronder de Europese Literatuurprijs 2020. Het boek werd uit het Engels vertaald door Gerda Baardman. Inmiddels is er ook een televisieserie op het boek gebaseerd, waarvoor Rooney het script heeft geschreven.

Marianne en Connell groeien in hetzelfde stadje in Ierland op. Connell’s moeder werkt als schoonmaakster bij Marianne thuis. Marianne komt uit een rijke familie, maar heeft het thuis niet fijn en voelt zich ook op school een buitenbeentje. Connell daarentegen is erg populair op school, maar in hoeverre durft hij zichzelf te laten zien? De levens van Marianne en Connell raken steeds meer verstrengeld, maar op school doen ze net alsof ze elkaar niet kennen. In Normale mensen volgen we Marianne en Connell en hun relatie gedurende een periode van zo’n vier jaar.

Rooney heeft een fijne, maar bijzondere schrijfstijl, waarbij ze geen gebruik maakt van leestekens om dialogen aan te duiden. Hierdoor is het soms onduidelijk of iets een gedachte of een uitspraak is. Het is overduidelijk geen plotgedreven verhaal, het draait vooral om de ontwikkeling van de personages en hun relatie. Ondanks het feit dat er niet veel gebeurt in het verhaal, weet de auteur de aandacht van de lezer toch vast te houden. De korte hoofdstukken, tijdsprongen en perspectiefwisselingen zorgen voor vaart. Belangrijke thema’s in dit boek zijn opgroeien, relaties, zelfexpressie en mentale gezondheid. Normale mensen weet de lezer zo nu en dan te raken en aan het denken te zetten, maar desondanks blijft het verhaal zelf niet lang hangen.

Reacties op: Interessante thematiek, maar het verhaal zelf beklijft niet

Normale mensen - Sally Rooney