De kracht van fictie

leonie-bouwman 29 augustus 2020
Rodham is de meisjesnaam van Hillary Clinton. In deze roman wordt gedaan alsof: wat als Hillary niet met Bill was getrouwd? Hoe zou haar leven er dan hebben uitgezien? Een prima concept om de geschiedenis op een andere manier te beschrijven, dit sprak mij als idee heel erg aan en ik had er nog geen ervaring mee als lezer, de enige Wat Als die in de buurt kwam was “Lennon” van David Foenkinos over de zielenroerselen van John Lennon.

Tijdens het lezen was ik heel enthousiast. Met name het eerste stuk van het boek, dat het dichtst bij de waarheid ligt, had me in zijn greep. Verderop in het verhaal, waar het meer fictie werd, werd het gelijk ook lastiger om mee te gaan met de schrijver. Ergens gaat het wringen: je moet constant bewust zijn dat het een bedachte werkelijkheid is. En met de veranderde feiten is dat lastig, het laat je na het lezen achter met een onbevredigd gevoel. Het had mij spannend geleken als de schrijver dieper zou zijn ingegaan op de tijd als president en de aaanloop wat minder had benadrukt. Dat is namelijk een echte wat als: wat als Amerika nu of eerder een vrouwelijke president had gehad? De prive beslommeringen van Hillary zijn niet interessant genoeg om een heel boekwerk aan op te hangen.

Mijn oordeel is 3 sterren, een gemengd gevoel en een andere kijk op verhalen. Door dit boek ga je nadenken over wat waarheid is, en wat kleine beslissingen voor gevolg kunnen hebben. Toch had ik een milde teleurstelling na het lezen: er had zoveel meer in kunnen zitten als de werkelijkheid nog meer was losgelaten.

Meer recensies van leonie-bouwman