Originele benadering van Thriller

madymaerien 13 april 2024
Na een militair verleden kan Jack Spark starten als buitenwipper in club Studio 74 waarvan Fats Foley de eigenaar is. Tijdens zijn job wordt vlak voor zijn voeten een vrouw neergekogeld.
Wanneer Jack bij thuiskomst merkt dat het slot van zijn voordeur stuk is door een inbraakpoging, belt hij een slotenmaker op. De aantrekkelijke Monica Gucci komt op de proppen.
Jack en Monica storten zich samen in een avontuur.

Bavo heeft gezorgd voor een goed en verrassend plot dat niet ‘1 uit de duizend’ is. Het is een originele benadering van een thriller met een beperkt aantal niet alledaagse personages waardoor het verhaal overzichtelijk blijft en goed te volgen is.

De onverwachte wendingen maken het sappig. Verveling is uitgesloten. Ook door ‘muziek’ in de tekst te steken: afwisselend korte en lange zinnen; geen te ingewikkelde zinsbouwen; op tijd en stond afgewogen en levendige dialogen.
Een langdradige uiteenzetting van – op het eerste zicht – iets banaals, maakt Dhooge levendig en smakelijk. Bijvoorbeeld zoals het telefoongesprek tussen Jack en de slotenmaker in het begin dat maar liefst tussen 2 en 3 pagina’s beslaat. Amusant en bovendien zou het een dialoog kunnen zijn uit het leven gegrepen tussen assertieve mensen. Pittig maar met hoekjes af zodat het luchtig blijft.

Ook van humor is deze thriller niet gespaard. Woordspelingen, gedachten, situaties, … het zit er allemaal in. Bijvoorbeeld pag. 106 ‘… hun handen vol met op te zoeken of wow wel een woord was.’
Bavo Dhooghe heeft ook gelet op de details. Het verhaal speelt zich af in 1976 en laat een VHS cassette meespelen.

Er zitten twee foutjes in het verhaal nl. de eerste zin ‘Jack Spark liet niemand niet binnen’. Dit is een dubbele ontkenning waardoor er gezegd wordt dat Jack iedereen binnen laat, terwijl dit niet het geval is.
Een tweede foutje is op pag. 239 over het tijdstip van een telefoontje. Verwarrend.

Maar we vergeven het Bavo. Het is een smakelijk, vlot geschreven, humorvol, origineel thrillerverhaal dat smaakt naar meer. Dhooge heeft een plaats in de boekenkast veroverd.

Een van de beste thrillers die ik ooit gelezen heb.

Meer recensies van madymaerien