De kneepjes van het (naai-) vak

margom 16 augustus 2021
Naaien is handwerk en handwerk is ‘in’. Maar wie weet nog wat een stopei of een balletje is? Wie gebruikt geregeld een reparatiedoek of pleit voor een kleerhanger van cederhout? En wie heeft wel eens een jurkje “gesmokt” ?
Al jaren geleden is handwerken uit het lesroosters van basis- en middelbare scholen geschrapt en moeten de basistechnieken meer en meer van (groot-)ouder op kind worden overgedragen. Dat valt niet altijd mee, want er is niet altijd een handige oma in de buurt.

Deze (her-)waardering van zelf doen en kritischer consumeren heeft natuurlijk wel iets te maken met de achter ons liggende periode
èn met onze toekomstverwachtingen. Je kunt je dan ook niet voorstellen dat de uitgave van een groot naaiboek als dit, tien jaar geleden
in onze weggooimaatschappij, enige kans van slagen zou hebben gehad. Nu is het maken van je eigen mode een vaak welkome afwisseling van ‘t staren naar een beeldscherm en het eindeloos communiceren op de sociale media.

In de 70-er jaren was dat wel anders. Er was nog geen computer en zeker geen internet waar talloze beschrijvingen van kledingstukken te vinden waren. Wij babyboomers moesten het doen met wat oubollige patronen uit de handwerkbladen totdat het eerste “Babykleertjesboek” van Pieke Stuvel uitkwam. Het boekje met ideeën, patronen en werkbeschrijving voorzag in ‘n grote behoefte om zelf alternatieve babykleertjes te maken, zonder eerst op ‘naailes’ te hoeven gaan.
En dan is er nu, zo’n 45 jaar later, “Het grote Naaiboek” waarin zij beginner Nienke –heel gestructureerd en verantwoord- telkens voor de vuurproef van een inclusieve naaiprestatie zet. Met vallen, opstaan en weer doorgaan lukt het Nienke een eigen werkwijze te ontwikkelen. Stapsgewijs wordt ze met behulp van eenvoudige tekeningen van Pieke, aan de hand meegenomen in handwerk- en coupeuseland waar niet alleen maken, maar ook vermaken, variëren, repareren en verstellen belangrijke onderdelen zijn. Nienke beschrijft dat proces heel minutieus en schuwt daarbij het geven van achtergrondinformatie niet.
Omdat de veelheid van stofsoorten waarover we tegenwoordig beschikken om verschillende technieken vraagt, komen die ook aan bod. Net zoals duurzaamheid een item is en recycling van kleding een belangrijke rol speelt.
Kortom, in dit veelzijdig handboek voor de hobbyist, de modeliefhebber, van beginner tot gevorderde, is in dit grote naaiboek heel wat te vinden. Toch zouden verwijzingen naar bestaande filmpjes het nòg eenvoudiger hebben gemaakt.. Doe er je voordeel mee!

Meer recensies van margom