Knap geconstrueerd en meeslepend verhaal

Marloes 28 mei 2020
Voor de kust van British Columbia ligt een eiland, waarop een vijfsterrenhotel staat. ‘s Nachts wordt er een doodbedreiging gegrift in de glazen muur: ‘Slik glas en stik erin’. Aangezien het hotel alleen per boot bereikbaar is, moet iemand die al aanwezig was dit gedaan hebben. Maar wie? En aan wie is de bedreiging gericht? Een groot ponzifraudesysteem stort in en jaren later verdwijnt een vrouw van het dek van een vrachtschip. Hoe hebben deze verschillende gebeurtenissen met elkaar te maken?

Het eerste hoofdstuk bestaat uit korte fragmenten die je direct nieuwsgierig maken en daarna word je door Emily St. John Mandel meegenomen in een bijzonder verhaal, dat verteld wordt door wisselende personages en heen en weer springt in tijd en plaats. Door middel van flashbacks krijgen gebeurtenissen een plek in het geheel, kom je achter de achtergrond van personages en door haar bijzondere vertelstijl reikt de auteur je telkens een nieuw stukje van de puzzel aan. Geen enkel personage is perfect, iedereen heeft geheimen en alles en iedereen lijkt op één of andere wijze met elkaar verbonden te zijn of invloed te hebben op andere gebeurtenissen. Andere hoofdstukken bevatten een contraleven, een alternatieve werkelijkheid, waarin bepaalde personages zich afvragen hoe hun leven had kunnen zijn als ze andere keuzes hadden gemaakt.

Op ingenieuze wijze worden alle uitgezette lijntjes bij elkaar gebracht en langzaam maar zeker krijgt de puzzel vorm. Dit is zo’n boek dat door mijn hoofd bleef spelen als ik het niet opengeslagen had en je blijft je verwonderen over hoe goed dit boek in elkaar zit. Alles lijkt moeiteloos in elkaar te vallen en het is een meeslepend verhaal vol mysterieuze gebeurtenissen, intrigerende personages, schuld, hebzucht, liefde, spijt en ‘wat als-overdenkingen’. De auteur heeft een fijne, soepele en beeldende schrijfstijl waardoor ‘nog één hoofdstuk’ eigenlijk niet mogelijk was, maar al snel meer werd. Dit was mijn eerste kennismaking met het werk van Emily St. John Mandel, maar het zal zeker niet het laatste boek zijn dat ik van haar lees!

Meer recensies van Marloes