Prachtig geïllustreerd met krachtige boodschap

Lisa is een negenjarig meisje dat nog moet wennen op haar nieuwe school. Ze wordt gepest doordat ze flaporen heeft. Ze wordt door een groepje jongens gepest, ze wachten haar na school op, volgen haar en roepen allerlei vervelende dingen. Als ze zich verschuilt in de bibliotheek staat daar ineens een boek dat haar aandacht trekt. ‘Handboek voor Superhelden’ staat erop. Als ze het wilt lenen, blijkt het niet in de computer te staan en mag ze het zo meenemen en zolang houden als ze wilt. En dat is het begin van Lisa’s transformatie tot een ware superheld: ‘Het Rode Masker’.

Het verhaal begon gelijk met wat actie. Lisa wordt achternagezeten door drie jongens die haar uitschelden omdat ze flaporen heeft. Ze heeft er schoon genoeg van, maar ze is niet mans genoeg om het op te nemen tegenover drie grotere jongens. De woordkeuzes zijn prima, niet te ingewikkeld en gewoon eerlijk en recht voor zijn raap. Je leert Lisa ook kennen in het huis van haar oma en zo zie je dat ze eigenlijk een heel gewoon meisje is, maar iets wilt doen aan haar oren om het gepest te laten stoppen. Zeer realistisch en ook wel een beetje zielig. Wanneer ze de ontdekking in de bibliotheek doet, wordt het verhaal steeds leuker. In het begin lukt het haar niet om bepaalde krachten onder de knie te krijgen en ze begint de moed te verliezen. Maar oefening baart kunst. Zo werkt dat bij heel veel dingen. Je merkt dat ze doorzettingsvermogen heeft en dat als je écht iets wilt bereiken je bijna alles kunt.

Maar naast het verhaal dat wel een goede opbouw heeft en een diepere betekenis bevat (pesten), bevat het boek ook prachtige illustraties. Vaak zie je dat de illustratie op de cover vaak heel gedetailleerd is en erg aanspreekt, terwijl het boek van binnen of zwart/wit tekening bevat of op een andere manier getekend. Bij dit boek leek het wel alsof de tekeningen binnenin nog beter en mooier waren dan die op de cover. Want echt, ze doen totaal niet af aan het verhaal. Ze maken het juist compleet. Het lijkt net een spectaculaire tekenfilm waar je doorheen bladert.

Hoe verder het verhaal vordert, hoe spannender het wordt. Want op een gegeven moment moet Lisa ervoor kiezen om gebruik te maken van haar krachten om iemand te helpen, of maar terug te gaan naar huis en zich er niet mee te bemoeien. Maar ja, wat zou een echte superheld doen? Te hulp schieten natuurlijk. De spanning loopt op, en natuurlijk eindigt het verhaal met een epiloog, want er volgt ook nog een deel twee. En heel eerlijk? Ik denk dat ik die ook wel wil lezen. Ik vind het boek echt prachtige illustraties bevatten en het verhaal doet er ook niet aan af.

Meer recensies van Minca (My Winged Books)