Een thriller die je moet lezen.

Peter Marks 27 januari 2024
Thrillerschrijfster Sasja Winters krijgt van Ingmar Ritmeester bij zijn uitgeverij de Crimewriters United, te horen dat verkoopcijfers van haar boek Nachtvlinder dramatisch is. Het stoppen met ‘’De Maasstadmoorden-serie’’ is volgens hem commerciële zelfmoord. Ingmar dringt aan op een vervolg. Het was immers de best verkopende serie. Vervolgens stelt hij Sasja voor de keuze om binnen drie maanden een vervolg te schrijven. Zo niet dan hield de samenwerking nu op. Bij dat bericht sloegen bij Sasja de stoppen door en mepte zij Ingmar in zijn gelaat. Het gevolg was negatieve publiciteit in de pers.

Het huwelijk van Sasja liep niet op rolletjes. Na haar scheiding heeft zij haar toevlucht gezocht op het vakantiepark “ Het Lange veld”, waar zij met haar twee kinderen Bo en Rowan in een chalet woont. Daar heeft zij het redelijk naar haar zin. En helemaal als bij haar aan de overzijde een nieuwe buurman komt wonen. Maar de lol is er gauw af wanneer er twee rechercheurs bij Sasja voor de deur staan met een bericht dat student Jaimy Lourdes op een gruwelijke wijze is vermoord. De rechercheurs waren erachter gekomen dat deze moord leek op een voorstelling dat voorkomt in een door Sasja geschreven boek.

Haar schrijfverleden lijkt Sasja te blijven achtervolgen. Dat blijkt wel als er een pakketje op naam van haar dochter Bo wordt bezorgd waarin iets wordt aangetroffen dat met de moord op Jaimy te maken heeft. En ook een briefje met de tekst: ”Schrijf deel zes van de Maasstadmoorden-reeks, anders vallen er meer slachtoffers.” Daarmee komt Sasja voor een dilemma te staan.

AFGESCHREVEN werd geschreven door ANGELIQUE HAAK en in 2023 uitgegeven bij De Crime Compagnie. De opmerking van de voor mij bekende recensent Moon Kager dat zij dit boek als een meesterwerk bestempelde, heeft mij getriggerd om het boek zo snel mogelijk te lezen. Daarin werd ik niet teleurgesteld. Het betreft een goed geschreven pageturner gevuld met scherpe dialogen. Het einde is turbulent. Tot het laatst heeft de auteur kans gezien om een ijzersterke plotwending te schrijven. Inderdaad een meesterwerk.

Meer recensies van Peter Marks