Leuk boek, jammer van de matige vertaling.......

Publiusvarrus 28 juli 2019
Mij zomaar laten verleiden tot het gratis downloaden van het boek "De opkomst van de Draken" van Morgan Rice. Het boek, het eerste deel van de serie "Koningen en Tovenaars", is een klassiek fantasy verhaal met alle nodige ingrediënten. Een boze overheerser, de onderdrukte rechtvaardigen, het grote gevaar van buiten, magie, draken, trollen en zo verder. Het verhaal is opgebouwd rond de hoofdpersoon Kyra ......, een 15 jarige jonge dame die gaande weg een verbond sluit met een draak en het heroïsche pad op gaat. Het figuur is mooi uitgewerkt en nodigt uit om je in haar te verplaatsen. Wat wil je nog meer in een fantasy verhaal!!!

Het boek is een heerlijk vlot geschreven waar je lekker in kan wegzinken. Storend is echter de matige kwaliteit van de vertaling. Spelfouten, ineens afbrekende zinnen en woorden ongepast in een zin, kom je regelmatig tegen. Verder heeft de vertaler (of is het een vertaalmachine?) het nodig gevonden Engelse woorden als "kill", "features" enz. consequent te verweven in de tekst. Het wordt op den duur irritant. Jammer want het doet afbreuk aan het leesplezier.
Conclusie: Al met al een uitnodigend boek om de serie verder te volgen. Mocht het manke vertaalwerk mij een te groot bezwaar worden, dan toch maar de serie verder in het Engels lezen. Het is de moeite waard.

Meer recensies van Publiusvarrus