Lekkere weglezer... De diamanten troon van David Eddings

Publiusvarrus 13 januari 2021
In deze tijd waar thuiszitten steeds meer regel wordt komt er ineens tijd vrij om de zolder eens op te ruimen. Zo op safari tussen herinneringen van lang geleden trof ik een doos aan vol met vergeten boeken. Naast strips en Verkade boeken vond ik ook drie boeken aan uit de serie 'Het Elenium' van David Eddings. Maagdelijk en netjes verpakt in plastic. Mooi gebonden exemplaren uitgegeven in 2005. Na wat stevige kost had ik behoefte om mij mee te laten nemen in de fantasie wereld van David Eddings en ben begonnen met het eerste deel 'de diamanten troon'.

Na een verbanning van tien jaar keert Sparhawk, Pandion-ridder terug naar Elenië. Op dat moment wordt Elenië geregeerd door een Prins-Regent, stroman van de ware machthebber, de Primaar Annias, de leider van de Kerk. Sparhawk ontdekt dat koningin Ehlana gevangen zit in een groot blok magisch kristal. De magie van tovenares Sephenia houdt haar nog in leven. Alleen de Bheliom, een legendarisch magisch Amulet, kan haar redden. Met Sephania en zijn trouwe schildknaap Kurik begint Sparhawk aan een queeste op zoek naar de Bheliom om koningin Ehlana te bevrijden.

De proloog verteld ons de ontstaansgeschiedenis van de Bheliom waarna het verhaal begint. Het boek is lekker vlot geschreven en het neemt je al snel mee op reis door Eosië. Politieke intriges, een beetje geweld en zo nu en dan magie zijn de ingrediënten. Een traditioneel fantasy verhaal dus. Hier en daar kan je paralellen trekken met de 'aardse' middeleeuwen in het bijzonder op de manier hoe de kerk in Elenië is neergezet. De personages zijn weinig complex en helemaal in het hier en nu neergezet. Lekker op avontuur zonder diepere lagen, kortom een boek die je prima voor het slapen gaan kan lezen.
Ach, soms hoeft het allemaal niet zo ingewikkeld om het lezen te plezieren. Ik heb het met vreugde gelezen en wil het toch met vier sterren waarderen.

Meer recensies van Publiusvarrus