Spannend, komisch en avontuurlijk!!

Romaisa2007 13 januari 2020
AANKONDIGING:
Brahim, een 16-jarige jongen met Marokaanse roets, en weet wat hij wil, een topbaan en zijn leven delen met Alice. In zijn vrije tijd werk hij samen met zijn neef Ilias (ook wel Haas genoemd vanwege zijn gedrag), in zijn vaders pizzeria. Maar omdat Brahims vader reuma heeft kan hij niet alleen de pizzeria runnen, daarom word de pizzeria geleid door oom Faris, Brahims lievelingsoom. Alles gaat goed naar wens, Brahim heeft een vriendinnetje, de zaak loopt goed en het gaat goed op school. Maar op een avond is al het geld weg van de pizzeria...

Wie heeft het gedaan?

RECENSIE:
Pizzamaffia is een boek dat door Khalid Boudou geschreven is, uitgegeven door de uitgeverij MOON en in 2007 bracht khalid zijn eerste jongeren-roman uit "pizzamaffia". Het boek heeft een pakkende omslag, daardoor voelde ik me aangetrokken tot het boek. Het boek werd steeds spannender, waardoor je steeds verder wilt lezen. Hoe meer hoofdstukken je leest hoe meer je je gaat inleven in de hoofdpersonen, dus ook als de hoofdpersoon gaat denken. Dat is heel fijn want dan begrijp je het verhaal beter.

Het taalgebruik van het boek is goed uitgekozen, want het boek is nederlands gemixt met een aantal marokaanse woordjes zoals, "zemmel", "kowed" en "sahbi" dat maakt het boek grappig. Er is ook straattaal in het boek verwerkt. Waardoor er veel jongeren aangetrokken voelen tot het boek. Khalid heeft ook veel marokaanse eigenschappen in het boek verwerkt, dat maakt het boek heel interessant om te lezen.

Het is een spannend, komisch en avontuurlijk boek. Daarbij krijg je ook nog een beeld hoe de nederlandse marokanen leven. Dat is heel interessant, want dat verschilt natuurlijk per familie maar je leest wel een paar vergelijkenissen dat is ook een van de redenen waarom ik het boek zo realistisch vind. Wat heel mooi is om te lezen is hoe de vriendschap van de twee neven Haas en Brahim langzaam onderdruk komt te staan en hoe ver beiden gaan om zichzelf te bewijzen. Pizzamaffia is echt een aanrader voor de jongeren die over spanning en avontuur willen lezen.

Gemaakt door: Romaisa Faloun