Misrekening - Robert Terpstra - uitgeverij Aerie auteurs uitgevers

Het verhaal
Het verhaal gaat over de Tweede Wereldoorlog en wordt hoofdzakelijk verteld via de 12-jarige Sem die zijn overgrootmoeder ‘oude oma Jo Vinke’ interviewt voor een schoolopdracht.
Sems oude oma is eerst wat terughoudend om haar ervaringen te delen met Sem, hij is nog jong, de gebeurtenissen heftig. Toch komen de verhalen los. Oude oma verteld over het leven in Kampen en Rotterdam tijdens de oorlogsjaren, de bombardementen, de hongerwinter en de bevrijding.

Hier tussendoor wordt de oorlog beschreven door de ogen van o.a. een Poolse partizaan, een joodse onderduiker en militairen van zowel de Duitse als de geallieerde zijde.

Mijn mening
De manier waarop Terpstra de oorlog vanaf verschillende kanten belicht op basis van waargebeurde feiten, maakt dat het boek interessant en tegelijkertijd heel toegankelijk is. Het is nergens langdradig door de perspectiefwisselingen. De schrijfstijl is vlot en het taalgebruik duidelijk.
Door de geplaatste foto’s krijg je als lezer een levensecht beeld bij de mensen en de gebeurtenissen. Dat maakt dat de vertelling nog meer beklijft.

Buiten dat dit boek geschikt is voor volwassenen, is het naar mijn mening ook interessant voor jongeren die meer over de Tweede Wereldoorlog willen weten. Ik denk dat het vanaf 11 jaar (groep 7 basisschool) een zeer waardevolle aanvulling is op de oorlogsliteratuur voor de jeugd.

Over de auteur
Robert Terpstra is geboren in Kampen (1967) en in het dagelijks leven eigenaar van Terpstra Hypotheken. Aan zijn debuut ‘Misrekening’ heeft hij drie jaar gewerkt.

Reacties op: Intrigerend debuut

Misrekening - Robert Terpstra