Sterke historische thriller

Sander 20 december 2021
Lezers die van waarheidsgetrouwe verhalen houden zitten met De engel van München helemaal goed. Het boek is gebaseerd op Geli Raubel en haar onverwachte dood.

Fabiano Massimi heeft dit historische verhaal in een sterk verhaal weten te gieten, waarbij hij de gedocumenteerde informatie, waar nodig heeft opgevuld met fictie. In zijn noot geeft hij zelf aan op welke gebieden een eigen interpretatie van toepassing is geweest.

Massimi heeft een sterk en geloofwaardig verhaal neergezet. De sfeer die het gehele boek tot je komt, kan ik zo in die tijd voorstellen. Steeds hangt er een bepaalde spanning in de lucht en is niet zeker wie er een dubbele agenda hebben. Als lezer ga je jezelf op een gegeven moment ook niet meer zeker van wie je nog moet geloven en wordt je soms net als de hoofdrolspelers op het verkeerde been gezet.

De opbouw van het boek is chronologisch opgezet in blokken van een dag. De gebeurtenissen van dit betreffende dat zijn weer in losse hoofdstukken onderverdeeld. Het verhaal is hierdoor logisch opgebouwd en is daardoor goed te volgen. Er wordt niet uitgebreid teruggekeken naar eerdere gebeurtenissen waardoor de flow van het verhaal in stand blijft. Hierdoor is het verhaal tot het eind goed te volgen.

De sfeer komt naar mijn idee goed naar boven. De omschrijving van de gebouwen, personen en gebeurtenissen zijn voor het gevoel goed in de betreffende tijd te plaatsen. De omgeving en personen komen door een goede en niet overdreven uitgediepte omschrijving tot leven en nemen je als lezer mee in het onderzoek dat wordt uitgevoerd. Het continue gevoel dat niemand te vertrouwen is e de afwisseling met een vleugje humor waarmee bepaalde personages zich laten gelden maken het boek sterk en prettig leesbaar.

Een onderzoek naar de gebeurtenissen rondom het overlijden van Geli Raubel waarbij je als lezer wordt verwend met een sterk en goed geschreven verhaal. Een boek om zeker te gaan lezen.

Meer recensies van Sander