Tegenstrijdige belangen met een geheime Codex in de hoofdrol

Sander 01 december 2022
Een bijzondere Codex, tegenstrijdige belangen en geen mededogen zijn de hoofdingrediënten van het laatste deel uit de sterke vrouwen drieluik van Jeroen WIndmeijer en Jacob Slavenburg.

Na de ontdekking van een bijzonder document in het Marciana zijn er al snel plannen om dit document geheim te houden. Echter is er niet gerekend op tegenstrijdige plannen van iemand anders.
De jacht op het goede en kwade is verdeeld in verschillende delen die zijn gericht op enkele hoofd personages. Dit zorgt voor veel structuur in het verhaal waarbij een logische opbouw is aangehouden. Het toepassen van de korte hoofdstukken en de wisseling van personages zorgt daarbij voor diverse cliffhangers die je als lezer “aan het lijntje” houden. De personage wisselingen zorgen er daarbij ook voor dat er soms wat rust in het verhaal komt en je het voorgaande kunt verwerken.

Er zijn in het hele verhaal meerdere hoofdpersonages. De ene rol is wat nadrukkelijker aanwezig terwijl de andere weer veel invloed heeft om het ontstaan van gebeurtenissen. De personages sluiten vrij goed op elkaar aan. Mede doordat de auteur de hoofdstukken vanuit een personage gebruikt is het ook eenvoudig om de onderlinge banden te ontdekken en mee te krijgen. Misschien dat alles niet logisch overkomt, maar de onderlinge relaties komen er wel van tot leven.

Ondanks dat er veel landen zijn waarin het verhaal zich afspeelt heb ik niet het gevoel dat de locaties echt tot leven zijn gekomen. Hierin had meer mogelijk geweest door wat meer omschrijvingen van de omgeving toe te voegen. Iets wat ik wel voelde bij de eerdere boeken.

De Magdalena Codex staat niet bol van de spanning. Er is redelijk wat actie, er wordt veel gereisd en er wordt goed toegewerkt naar wat de Codex precies inhoudt. Doordat hier de nadruk op ligt ontstaat er voor mij een wat voorspelbaar gedrag van personages en een aantal gebeurtenissen. Hierdoor zakt de spanning wat weg waardoor het geheel minder indruk heeft gemaakt dan de vorige boeken van Jeroen.

Over het geheel gezien is De Magdalena Codex vooral een leuk boek om te lezen, voor mij niet het beste werk van Jeroen Windmeijer, maar zeker niet slecht.

Meer recensies van Sander