Even wachten met oordelen

Sandra Harsveld 08 oktober 2020
Zo af en toe word je verrast door een boek. Bij Altijd iets te vinden was dat zeker het geval. In onze huidige maatschappij kan je overspoeld raken door informatie en daarbij het idee krijgen dat je daar iets van moet vinden. De druk om snel een mening te etaleren ligt op onze schouders. Maar is het soms niet beter om wat meer tijd te nemen om een mening te vormen of zelfs terug te komen op een eerdere mening?

Wieteke van Zeil neemt je mee op reis in de kunstwereld en laat zien dat door het kijken naar kunst een eerste indruk vaak niet is wat je denkt. Door middel van het kijken naar details uit schilderijen en beeldhouwwerken stelt Van Zeil vragen en gaat ze op onderzoek uit. Ze neemt je mee door de geschiedenis, waardoor de blik verruimd wordt en vragen worden beantwoord. De neiging om direct een mening te hebben, wordt hierdoor onderdrukt.

Wat mij vooral is bijgebleven is het plezier waarmee zaken werden onderzocht en het belang van vragen stellen. Wijze lessen waar je in het echte leven zeker wat aan hebt.

Meer recensies van Sandra Harsveld