Selene VIP Club

"Keto for One - Het keto-dieet in 100 makkelijke en snelle eenpersoonsgerechten" is een boek met eenpersoonsgerechten met ingredienten die passen binnen het "keto-dieet".

In de inleiding legt de auteur uit wat het keto-dieet precies is. Ook noemt ze manieren om te meten of je "in ketose" bent, maar voor de lezer die geen keto-dieet volgt, is dit minder relevant en klinkt het vooral als veel werk (al zal dat natuurlijk wel meevallen als je eraan gewend bent).
Het tweede hoofdstuk gaat in op het koken in kleine porties, maar ze geeft ook tips over het kopen van ingredienten voor eenpersoonsporties. Een paar van de apartere ingredienten die ze gebruikt, bijvoorbeeld bepaalde zoetstoffen, worden ook in dit hoofdstuk beschreven.
De daaropvolgende hoofdstukken gaan over eieren, soep en bijgerechten, maaltijdsalades, warme hoofdgerechten, snacks en zoet, dranken (thee, koffie en alcoholisch) en smaakmakers en sauzen.
Op de voorkant staan een paar foto's van gerechten uit het boek. Eén van de vier foto's is ook van een drankje, wat laat zien dat er niet alleen maar recepten voor eten in het boek staan.

De auteur spreekt de lezer vaak direct aan en houdt er ook rekening mee dat mensen vaak een drukke levensstijl hebben waarin ze niet de tijd (kunnen) nemen om lang en uitgebreid te koken - dat heeft ze zelf namelijk ook.
Wel neemt ze aan dat de lezer toch wel iets afweet van dingen die gangbaar zijn in het keto-dieet, want niet alle dingen die ze hierover noemt, staan in de introductie.

De meeste recepten gebruiken weinig ingredienten en de auteur schuwt het gebruik van voorgesneden groenten en de magnetron niet ("gemak dient de mens"). Dit boek staat dan ook vol makkelijke en snelle recepten, vaak ook te maken in één pan.
Ze gebruikt maar een paar ingredienten uit potjes, zoals gegrilde paprika, maar voor worstjes zegt ze er wel bij dat je op de ingredienten moet letten. De enige ingredienten die de meeste mensen standaard niet in huis zullen hebben, zijn de zoetstoffen (zoals stevia) en bindmiddelen (zoals xanthaangom) die de auteur gebruikt in haar recepten. De meeste recepten bevatten wel "normale" ingredienten die je zonder al te veel moeite in de supermarkt, toko of speciaalzaak (zoals de slager) kan vinden.

Niet bij alle recepten staan foto's, maar veel recepten hebben ook zo weinig ingredienten dat het makkelijk voor te stellen is hoe ze eruit zouden moeten zien.
De foto's die er wel in staan, zijn helder van kleur en er is duidelijk op te zien hoe het gerecht moet worden.

Het recept dat ik heb gekozen is "Solo Joe", een hoofdgerecht (zonder foto bij het recept) met gehakt en spinazie wat in één pan gemaakt wordt. De hoeveelheid groenten was wat weinig, dus daar heb ik wat meer van gebruikt (300 gram spinazie i.p.v. 45 gram...), en in plaats van Parmezaanse kaas heb ik geitenkaas geraspt, maar verder heb ik niets aan het recept veranderd.
De aanwijzingen waren duidelijk en het smaakte prima, al doe ik er de volgende keer nog wat meer kaas bij. De koolhydraten (zoals pasta of aardappels) miste ik in dit gerecht echt niet, zo vullend was het!

Dit boek is echt gericht op eenpersoonsmaaltijden, makkelijk en snel te maken. Voor iemand die het "keto-dieet" niet volgt, is het ook een handig kookboek.

Reacties op: Handig eenpersoonskookboek, ook voor mensen die het keto-dieet niet volgen

Keto for One - Dana Carpender