Selene VIP Club

De zestienjarige Dolf wordt met een tijdmachine naar de Middeleeuwen geflitst (om het "even uit te proberen"), maar hij komt niet op de gewenste plaats terecht en bij het terugflitsen gaat wat mis, waardoor hij eigenlijk geen andere keus heeft dan zich bij de Kinderkruistocht aansluiten.

Het verhaal begint meteen met het spannende deel: Dolf gaat tijdreizen. Je leert dus eigenlijk niet zoveel over zijn leven in de twintigste eeuw, alleen dat hij gewoon op de middelbare school zit en kerstvakantie heeft. De machine waarmee allerlei objecten, maar dus ook Dolf, naar het verleden en heden worden geflitst, doet denken aan de teletijdmachine uit "Suske en Wiske" - er wordt niet echt uitgelegd hoe het werkt, maar het werkt gewoon. De focus van dit verhaal ligt namelijk ook helemaal niet op de techniek, maar op hoe Dolf het overleeft in de Middeleeuwen.

Dolf krijgt wel wat hulp, maar door zijn moderne kennis kan hij best goed overleven in de middeleeuwen. Ook het taalprobleem wordt goed opgelost - het Nederlands dat Dolf praat is wel moderner dan het Diets dat gesproken wordt door de meeste personages, maar Dolf pikt het snel op.

Het verhaal wordt verteld vanuit Dolf, maar wel in de derde persoon. Het verhaal blijft bij Dolf, dus wat er op andere plaatsen gebeurt waar Dolf niet bij is, hoor je meestal niet. De enige momenten waarop je daar wat over hoort, is als het Dolf verteld wordt door andere personages, of als de auteur een "stapje achteruit" doet en wat algemenere dingen over de Kinderkruistocht vertelt.
Soms doet de auteur ook een stapje achteruit om verschillen tussen de middeleeuwen en de moderne tijd te analyseren, bijvoorbeeld over hoe mensen met elkaar om gaan of hoe de omgeving eruit ziet. Dolf heeft namelijk in de twintigste eeuw ook door de Alpen gereisd, maar dan met de auto in plaats van te voet.

Er gebeuren veel verschillende dingen tijdens de lange wandeling richting het zuiden. Als je met meer dan achtduizend kinderen zo'n lange tocht gaat maken, loop je natuurlijk tegen veel problemen aan, onder andere voedsel en ziekten. Een aantal basisdingen over overleven in de buitenlucht pik je hier als lezer wel van op, ook al gaat de auteur nergens heel diep op de details van het "overleven" in. Op de binnenkant van de kaft staat een kaart met belangrijke plaatsen uit het verhaal aangegeven.
Door alle dingen die tijdens de tocht gebeuren, blijft het verhaal spannend, ook omdat je altijd met het idee in je achterhoofd blijft zitten dat Dolf misschien toch een keer terug moet naar de twintigste eeuw - en hoe moet dat gaan gebeuren?

Met de personages waar Dolf vrienden mee wordt, ga je als lezer ook meeleven. Maar net als dat Dolf het lastig vindt om de middeleeuwers helemaal te begrijpen, merk je als lezer ook dat de manier van denken wel verschilt met de "standaard" manier van denken in de twintigste eeuw. Het is vaak maar goed dat Dolf vriendschap heeft gesloten met mensen uit de middeleeuwen, want anders was overleven wel een stukje lastiger geworden. Aan de andere kant helpt zijn moderne manier van denken juist in andere situaties.
De tegenstanders in dit verhaal hebben duidelijke beweegredenen, al zijn ze ook niet altijd door- en doorslechte mensen. Hierdoor zijn de moeilijkheden waar Dolf en zijn vrienden in terechtkomen heel aannemelijk.

Mijn uitgave is uit 1998 en daarin worden nog wel gewoon guldens gebruikt. In de nieuwe filmeditie van 2006 is dit echter veranderd naar euro's. Ook waar in de oorspronkelijke versie "twintigste eeuw" staat, is dit gewijzigd naar "eenentwintigste eeuw" in de nieuwe uitgave.

Het einde past precies bij het verhaal, al zou het ook leuk zijn om te weten hoe Dolf verder omgaat met zijn avontuur in de middeleeuwen. Dat de auteur dit openlaat om over te fantaseren, past wel bij de focus van dit boek: het avontuur in het verleden.

"Kruistocht in spijkerbroek" is een klassieker onder de Nederlandse jeugdboeken en zeker het (her)lezen waard. Toen ik dit boek voor het eerst las, op elfjarige leeftijd, vond ik het vooral een spannend verhaal. Net als Dolf geloofde ik niet dat de zee echt zou wijken.
Bij de tweede herlezing wist ik al wat er zou gaan gebeuren en dan interpreteer je vreemd gedrag van bepaalde personages al wat anders, omdat je hun echte beweegredenen kent. Dat viel me nu ook weer op.
Bij deze herlezing vind ik de stukken waarin de auteur een "stapje achteruit" doet en de verschillen tussen middeleeuwen en twintigste eeuw analyseert juist interessanter, terwijl ik daar als kind maar een beetje overheen las.

Reacties op: Klassieker onder de Nederlandse jeugdboeken

Kruistocht in spijkerbroek - Thea Beckman