interessante kijk op Noord-Korea

Silke Wimme 26 oktober 2019
Korte inhoud
De ‘Briljante Kameraad’, ‘De Geweldige Leider’, ‘De Grote Kameraad’, … allemaal namen die verwijzen naar Kim Jong-Un, die op 13 april 2012 staatshoofd werd van Noord-Korea, en hierbij ook zijn vader Kim Jong-Il opvolgde. Hij is de derde generatie Kim-familie die aan de macht is in Noord-Korea. Het land zit economisch aan de grond maar slaagt er wel in om kernwapens te produceren. Het land is bijna volledig geïsoleerd en veel informatie is er niet, alles hangt wat te zweven in een wazig gordijn. Wat we wel weten over Kim Jong-Un is vooral gebaseerd op vage geruchten, maar wie hij echt is weet niemand. Wanneer Kim Jong-Un en president Trump elkaar ontmoetten in juni 2018, keek de wereld dan ook met ingehouden adem toe: twee bijzondere staatshoofden met elk een persoonlijkheid om u tegen te zeggen en die bovendien heel wat macht hebben.
Het lijkt bijna een onmogelijke opgave hierover een boek te schrijven, gezien het moeilijk in te schatten is hoe het in Noord-Korea werkelijk aan toe gaat en informatie over het land maar met mondjesmaat naar buiten gaat. Deze informatie is meestal dan nog eens gedirigeerd door de regering die alles mooier en beter maakt dan het in werkelijkheid is. Journaliste Anna Fifield ging op onderzoek waarbij ze via gevluchte Noord-Koreanen allerlei informatie te weten komt over Kim en het gesloten Noord-Korea. Onder deze vluchtelingen bevinden zich ook enkele Koreanen uit de dichte kring van de Grote Leider.

Conclusie

Anna Fifield is reeds ruime tijd hoofdredacteur voor de Washington Post in Beijing, hiervoor bekleedde ze dezelfde functie in Tokyo waar ze zich vooral focuste op het nieuws over Japan, Noord-Korea en Zuid-Korea. Ze was meermaals in Noord-Korea en is een van de weinige journalisten die toegang heeft tot de dichte kring rondom Kim Jong-Un. Enerzijds was ik zeer benieuwd naar haar nieuwste boek ‘De Grote Kameraad’. Het lijkt me een interessante invalshoek om je voor een stuk te baseren op personen die zich in de dichte kring rond Kim hebben bevonden, en minder op feiten. Anderzijds had ik wel schrik dat het weleens langdradig zou kunnen worden, gelukkig was dit ongegrond. Anna heeft een zeer boeiende schrijfwijze waar ze de gebeurtenissen vermengd met af en toe de nodige humor die vooral de alerte lezers zullen bekoren. Zo kwam ik bijna niet meer bij toen ze het had over één van de bijnamen van Kim in China, (nl. Kim Dikkie de Derde).Anna gebruikt duidelijke en begrijpbare taal hierdoor leest het boek zeer vlot.

De Grote Kameraad begint met de geschiedenis van Noord-Korea in een notendop op een rijtje te zetten. Op deze manier krijgen lezers die nog niet veel kennis hebben over het land extra achtergrondinformatie om het geheel beter te begrijpen en voor de andere lezers is het een korte heropfrissing. Je wordt hier niet overladen met al te veel details, het is net voldoende om haar verhaal over Kim Jong-Un te begrijpen.

Als je de tekst op de backcover leest, dan denk je dat het grotendeels over Kim Jong-Un zal gaan, persoonlijk vind ik dit echter een beetje misleidend. Het gaat over veel meer dan alleen maar Kim Jong-Un. Het gaat over gans Noord-Korea met al zijn aspecten en daar is onze ‘Grote Kameraad’ er één van. Economie, cultuur, natuur, politiek… komen allemaal aan bod in Anna Fifields boek, evenals hoe het is om te wonen in het land dat bijna volledig afgesloten is.

Vooral de indrukken van de vluchtelingen, waar ze het hebben over hoe te overleven in een streng communistisch land als Noord-Korea, heeft bij mij diepe indruk nagelaten. Zelfs nu, jaren nadat zij zijn gevlucht, hebben velen nog steeds schrik voor represailles van de Noord-Koreaanse regering wanneer ze hun verhaal openbaar zouden maken. Anna heeft dan ook heel wat pseudoniemen gebruikt om haar bronnen te beschermen. Kim Jong-Un’s regering schrikt er niet van terug om vergeldingsacties uit te voeren in andere landen tegen mensen die zij zien als verraders. Leuk detail hier is dat de auteur ook aanhaalt hoe ze in contact kwam met haar bronnen en waar ze hen ontmoette, want hieruit wordt duidelijk dat het niet altijd een evidente opgave is.

Hiernaast heeft de auteur het ook over Kim Jong-Un, ze volgt hem vanaf zijn jeugd (waarbij hij in Zwitserland naar school ging) tot heden als dictator van een land waar we niet veel kennis over hebben. We leren hem als een zeer veelzijdige persoon kennen: de wrede dictator, een visionair leider, een charmante man, een hevige basketbal fan, een tacticus die de elite aan zijn kant weet te houden, de tiener die van Nike houdt, …. . Doorheen het lezen kreeg ik vaak het gevoel dat we met een eenzame man te doen hebben, opgroeien zonder vrienden met een gedirigeerde jeugd zonder veel liefde en warmte om zich heen. Nu lijkt hij eenzaam in zijn populariteit met maar één prioriteit: zijn persoonsstatus hoog houden.

Anna Fifield heeft een non-fictie geschreven die zeer toegankelijk is voor het grote publiek. Dit door haar luchtige, boeiende schrijfstijl en de vele harde verhalen van de vluchtelingen die zij ontmoette tijdens haar research. Voor mij was het soms niet voldoende gebaseerd op feiten en waren er teveel veronderstellingen. Voor wie een goede inkijk wil in het huidige Noord-Koreaanse beleid is dit zeker en vast een aanrader. 4 sterren ****

Meer recensies van Silke Wimme