Heerlijke feelgoodroman

Sonja Hubregtse 17 maart 2021
Voor liefhebbers van Sex and the City en Bridget Jones is Valeria daters & haters het ultieme boek waarin je lekker weg kan zwijmelen. Het is deel twee van de reeks over Valeria. Netflix heeft het eerste seizoen van de televisieserie dit jaar uitgezonden, dat gebaseerd is op het eerste boek, Valeria – Sex & Sangria.

De eigenzinnige Valeria (28 jaar) woont in Madrid en heeft onlangs haar erotische roman gepubliceerd en wacht vol spanning op alle recensies. Ondertussen is haar leven verre van rustig. Ze heeft besloten weg te gaan bij haar man Adrián. En wanneer ze met haar vriendinnen (Carmen, Lola en Nerea) op stap is, ontmoet ze de mysterieuze Victor weer. Ze kan de verleiding niet weerstaan en neemt hem mee naar huis waar een flinke vrijpartij voor veel plezier zorgt. Ze weet alleen niet precies waar ze aan toe is met de charmante, vriendelijke man. Ook heeft ze ernstige twijfels over haar eigen vaardigheden in bed. Hij heeft in het verleden veel seks partners gehad en heeft daardoor veel meer ervaring op dat gebied dan Valeria. Zij wordt steeds onzekerder en vraagt ze zich af of dit echt is wat ze wil. Wanneer ze door Victor wordt uitgenodigd om zijn verjaardag bij zijn ouders te vieren, lijkt het serieuzer te worden. Maar is dat wat ze wil?

Gelukkig heeft ze haar vriendinnen Carmen, Lola en Nerea van wie ze veel steun en begrip krijgt. Ze delen lief en leed met elkaar. Ieder heeft zijn eigenaardigheden en eigen belevenissen. De personages sluit je binnen een mum van tijd in je hart. Je leeft mee met hun gebroken harten en zorgen en gaat mee in de wervelwind van emoties, ontrouw en twijfels. Het boek is in de ik-vorm geschreven vanuit de hoofdpersoon Valeria. Zij en haar vriendinnen zijn goed uitgedachte personages. Het kennismaken met deze personen gebeurt in het begin van het boek. Hierin is een langzame opbouw te zien waardoor het niet verwarrend is. Ze hebben allemaal inspirerende maar zeer verschillende karakters. Dit zorgt regelmatig voor komische en onbehouwen omstandigheden.

Ondanks dat dit het tweede boek over Valeria is, is het prima los van elkaar te lezen. Wel is het erg handig als je het eerste boek gelezen hebt, zodat je weet welke gebeurtenissen er voorgevallen zijn binnen de relaties (bijvoorbeeld waarom ze uit elkaar zijn gegaan).

Het is erg vermakelijk om ook een kijkje te nemen in het leven van de vriendinnen en niet alleen in dat van Valeria. De scènes hebben wat weg van soaps. Het wordt door de schrijfster zeer gedetailleerd omschreven. Dit geldt ook zeker voor de avonturen van deze vrouwen in bed. Soms is het ietwat vulgair omschreven, maar doordat er ook echt een meeslepend verhaal in zit, is het zeker niet vervelend. Regelmatig springen de tranen in je ogen vanwege de platte uitspraken en humoristische woordkeuzes. Je krijgt als lezer regelmatig medelijden met de vrouwen die zich weer uit gênante situaties proberen te redden.

Een zeer amusant stuk in het boek, vond ik de verkeerd opgevatte kwestie over een zwangerschapstest. Heerlijk om te lezen dat iets anders lijkt dan het is. Ik heb daar flink om gelachen.

Als lezer zal je zeker bepaalde scènes uit het boek herkennen bij jezelf. De onzekerheid in relaties, de jaloezie, hechte vriendschap en kwetsbaarheid. Hoewel de schrijfster ook het heftige onderwerp abortus aansnijdt, is dit vrij kort en bondig beschreven zonder erg in details te treden. Dit zorgt er onder andere voor dat het boek luchtig blijft en lekker weg leest. Meer recensies op perfecteburen.nl

Meer recensies van Sonja Hubregtse