Een boek over een boek...

Sonja Hubregtse 29 september 2020
Wat een ontzettend origineel idee van de schrijver om een belevenis te schrijven over een boek! Ja, echt waar, dit boek gaat over het boek: Het kleine slechte boek. Hij heeft maar één grote droom. Hij wil namelijk een enórm slecht boek worden. Dat kan hij niet alleen en daarom heeft hij jouw hulp daarbij nodig. Daar zitten wel enkele risico’s aan vast, want omdat hij zo slecht wil worden, kan het gebeuren dat hij je opsluit tussen de pagina’s. Maar als je dapper bent, goed kunt liegen en stalen zenuwen hebt, dan heb je al veel minder te vrezen. Het boek houdt ervan om iets van je te stelen, je voor de gek te houden en iets te doen wat verboden is. Durf jij het aan?

Dit boek lees je niet zoals een normaal boek. Het is de bedoeling dat je wegwijs wordt tussen de lastige raadsels en spannende griezelverhalen. Het gebeurt met regelmaat dat je heen en weer moet bladeren tussen de pagina’s om de juiste weg te vinden in het boek. Dat heen en weer bladeren zorgt er meteen voor dat het boek aantrekkelijk is voor kinderen die niet zo van lezen houden. Je ziet namelijk niet hoeveel pagina’s je nog moet lezen en je bent waarschijnlijk helemaal opgeslokt in het bloedstollende avontuur.

Het verhaal is goed in elkaar gezet. Je komt altijd op de juiste plaats terecht in het boek, welke keuzes of antwoorden je ook maakt. Doordat er af en toe een spannend of grappig verhaal tussendoor komt, is het een leuke combinatie met de puzzels en raadsels. Het is belangrijk dat je tijdens het lezen goed op de details let, want ook daar wordt (door het boek) naar gevraagd. De raadsels zijn niet te moeilijk, maar je moet goed opletten. Geef je het halverwege het boek op? Dan zit je gevangen tussen de pagina’s… doorzetten is dus erg belangrijk!

Door het grote lettertype leest het boek erg fijn. De hoeveelheid raadsels en puzzels zorgen ervoor dat je als lezer niet doorhebt dat je een boek aan het lezen bent. Het is erg amusant en interactief vermaak en je wordt steeds fanatieker om het boek te helpen met ‘slecht zijn’. Telkens weer word je nieuwsgierig hoe het verder gaat. De illustraties leveren een grote bijdrage aan het avontuur. Het zijn mooie, kleurrijke, maar zeker ook angstaanjagende tekeningen die perfect passen bij het verhaal. Uiteraard moet je voor het verhaal stevig in je schoenen staan en niet bang zijn, maar het blijft natuurlijk een kinderboek en dat heeft de schrijver prima op de juiste leeftijd ingeschat. Leuk detail is het glimmende effect op de kaft van het boek, waardoor de ogen je nog kwaadaardiger aankijken. Naar mijn mening zit er iets te weinig verhaal in het boek, maar door de afwisselende opzet zal een jonge lezer dit misschien niet missen.

Het boek vindt het waarschijnlijk vervelend om te horen, maar wij vonden het een erg leuk boek met een uniek verhaal, maar zeker niet voor bangeriken!

Meer recensies van Sonja Hubregtse