Net als in de game..

Sonja Hubregtse 01 september 2020
Wil je ook zo graag dat je kind van achter de computer komt en een boek gaat lezen? Met dit nieuwe Minecraftboek gaat dat zeker lukken ! Een bijzonder én officieel Minecraftavontuur in stripvorm maar dan in boekformaat !

David is verhuisd, maar vindt zijn nieuwe school niet leuk. Zijn moeder heeft gezegd dat het tijd nodig heeft om te wennen. Gelukkig kan David contact houden met zijn oude vrienden via Minecraft. In de wereld van Minecraft ontmoet hij zijn vrienden weer en beleven ze spannende Minecraftavonturen. Ze durven het zelfs aan om af te reizen naar de End en gaan daar de strijd aan met de Enderdraak.

Wat zijn mijn kinderen enthousiast over dit boek. Over het algemeen houden ze niet zo erg van lezen, maar strips vinden ze meestal wél leuk. Als dan een boek wordt uitgegeven van Minecraft in stripvorm, kost het me geen moeite om ze aan het lezen te krijgen. Dit zal voor meer kinderen gelden. Het verhaal zelf is vol avonturen en spannende situaties. De strip zelf ziet er aantrekkelijk uit doordat het erg kleurrijk is. Kennis van Minecraft is wel noodzakelijk vind ik, aangezien ikzelf niet alle termen ken (Beacon, Wither, Enderogen, etc). Het verhaal blijft dan ook nog erg leuk, maar ik begreep niet alles. Erg prettig dat de schrijver bij de personages ook duidelijk de karaktereigenschappen naar voren laat komen, zodat het niet oppervlakkig blijft. Het verhaal gaat, naast Minecraft, ook over vriendschap (waarbij ook nieuwe vrienden maken aan bod komt).

Het avontuur in Minecraft-De strip speelt zich duidelijk af in de Minecraftwereld, waarbij vooral kleuren van groen en bruin terugkomen, net als in de game. Ook herken je de wapens en mobs. Uiteraard is het een echt Minecraftavontuur waarbij het lijkt dat je als lezer meedoet in het spel, omdat je zo in het verhaal wordt ‘getrokken’. Wat betreft de lay-out vinden we het prettig dat het niet al te blokkerig weergegeven wordt (zoals in de game), zodat het er prettig uitziet en lekker leest. Er komt veel actie aan te pas wanneer het gevecht met de Enderdraak plaatsvindt. De kids vonden het fantastisch dat herkenbare dingen van de game in het boek voorkomen, Netherportaal, Endportaal, ondergrondsspoor, Netherster, Creeper, Endermannen en de mijnen bijvoorbeeld. Ook het aanvullen van ‘gezondheid’ is in het boek nodig om weer genoeg energie te hebben. De schrijver heeft het dus erg gedetailleerd beschreven. Wat we erg origineel vinden, is dat de illustrator achter in het boek nog een aantal pagina’s ‘schetsboek’ gemaakt heeft, waarbij zij uitlegt hoe een illustratie ontstaat (van ruwe schets tot definitieve inkleuring). Daarbij heeft zij ook omschreven waarom zij sommige details heeft gekozen of heeft weggelaten.

Een spannend Minecraftavontuur vol actie!

Meer recensies van Sonja Hubregtse