Lachen met/om Daan..

Sonja Hubregtse 09 juni 2020
Pas op: kan stinken is het derde deel van de graphic novel serie Daans wereld. Daan is een jongen van bijna 13 jaar. Hij woont samen met zijn vader, moeder en zijn twee broertjes, Bas en Luuk. Ook hebben ze een hond. En niet te vergeten zijn irritante, nieuwsgierige buurmeisje Chelsea waar Mike (z’n beste vriend) een oogje op heeft.

Dit avontuur begint voor Daan minder leuk. Hij wist dat het weer zo’n dag zou worden. Daan krijgt namelijk van zijn vader de schuld van het broeikaseffect. Maar Daan vraagt zich af wat het topje van de ijsberg hiermee te maken heeft. Hij vraagt zich regelmatig af, waarom zijn vader ‘tegen’ hem is.
Dan is er nog zijn beste vriend Mike. Hij doet sinds kort erg vreemd. Mike heeft flinke hoeveelheden deodorant nodig en zegt dat hij aan het veranderen is en hormonen krijgt. Wanneer Daan denkt dat dat een soort van ziektekiemen zijn, kan zijn opa hem vast en zeker geruststellen…toch?!
Maar dan heeft ook z’n broer Luuk deodorant nodig, terwijl Luuk dit zelf niet gebruikt. Al gauw blijkt dat hij gechanteerd wordt op school en dat hij de hulp van Daan best kan gebruiken.

We hebben genoten van dit boek. Het zit vol grappen en de bijpassende illustraties zorgen voor een lach op je gezicht. Het karakter van Daan is ook om te lachen vanwege het feit dat hij alles letterlijk neemt wat er gezegd wordt. Tevens zijn er leerzame stukjes in het boek te vinden (de belerende gesprekken van Daans vader) zonder dat je dat door hebt. Mijn zoon vindt vooral de herkenbare situaties van een puber leuk om te lezen. Hierbij komen ook verliefdheid en hormonen ter sprake. Hij vindt het ook ‘cool’ dat Instagram erin voorkomt. Tevens vind ik het zelf goed dat ook het onderwerp pesten aangehaald wordt. We vonden het verhaal vrij abrupt stoppen, waardoor we met enkele vragen bleven zitten hoe de situatie zou aflopen, maar ik vermoed dat er nog een deel vier komt, waardoor dit verduidelijkt wordt. Naar ons idee is het verhaal nog niet afgerond.

Het boek (met een erg stevige hardcover) leest lekker, doordat er veel witregels in de tekst te vinden zijn. Ook is er gekozen voor een groter en duidelijk lettertype. Het heeft iets weg van een graphic novel, hoewel er in dit boek meer tekst en iets minder illustraties te vinden zijn.

Daans wereld zit vol hilarische avonturen !

Meer recensies van Sonja Hubregtse